Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorEemola, Matleena
dc.date.accessioned2017-05-16T13:58:48Z
dc.date.available2017-05-16T13:58:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701923
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53969
dc.description.abstractMatleena Eemola (2017). ”LÄHEKS RÖÖKILLE”: Ammattikoulun autoalalla opiskelevien nuorten antamia merkityksiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käytölle. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, (terveyskasvatus) pro gradu – tutkielma, 66 s., 13 liitettä. Vaikka suomalaisten nuorten tupakointi on vähentynyt, on tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö edelleen ongelma ammatillisissa oppilaitoksissa. Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää ammattikoulussa autolinjalla opiskelevien nuorten käsityksiä tupakka- ja niko-tiinituotteiden käytöstä sekä heidän sille antamiaan merkityksiä. Tutkielman taustalla on Sosiaalisen markkinoinnin terveyden edistämisen malli, jossa tavoitteena on käyttäytymisen muuttuminen kaupallisen markkinoinnin periaatteita ja käytänteitä hyödyntäen. Tutkielman toteutus on osa mallin määrittelyn vaihetta, jonka tavoitteena on asiakasymmärryksen saa-vuttaminen. Tutkielman kontekstina on ammatillinen oppilaitos, joka on merkittävä tervey-den edistämisen toimintaympäristö nuorten tavoittamisessa. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla (9.–10.5.2016) Suomen Syöpäyhdistyksen toteuttaman Nikotiiniton amis -hankkeen taustaselvityksen yhteydessä. Haastatteluun osal-listui autoalalla opiskelevia nuoria (N=16), joista suurin osa (N=14) käytti tupakka- ja niko-tiinituotteita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Nuoret kokivat, että tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö on osa heidän arkeaan ja heidän oli vaikea kuvailla elämää ilman tuotteita. Käytön hyödyt koettiin yleisesti suuremmiksi kuin haitat, mikä vaikeutti myös käytön lopettamista. Käytössä korostuivat erityisesti oman tahdon merkitys sekä käytön tuoma sosiaalinen vahvistus. Koulun mahdollisuudet puuttua käyttöön koettiin vähäisiksi ja monilla tuotteiden käyttö lisääntyikin koulupäivän aikana. Tuotteiden käyttöä vahvistivat niin koulun yleinen asenneilmapiiri kuin tulevaan ammattiin liittyvät positiiviset mielikuvat tuotteista. Nuorten nikotiinittomuuden edistämisessä keskeistä on huomioida nuoren lähipiiri ja toi-mintaympäristöt. Koulun rooli nuorten nikotiinittomuuden edistämisessä on merkittävä. Nikotiinittomuustyössä keskeistä on koko koulun henkilökunnan sitoutuminen sekä koulu-kohtaiset linjaukset ja niiden toimeenpano. Keskeistä on myös ymmärtää tulevan ammatin sosiokulttuurinen merkitys ammattialaa opiskelevien nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Työssäoppimispaikoissa tulisi entisestään vahvistaa nikotiinittomuutta tukevia asenteita ja toimintatapoja.  fi
dc.description.abstractMatleena Eemola (2017). “WANNA GO FOR A SMOKE” – Meanings for tobacco and nico-tine product use given by auto mechanic students in vocational school. Faculty of Sport and Health Sciences. University of Jyväskylä, (health education) Master’s Thesis, 66 pp., 13 ap-pendicies. With tobacco use generally declining among youth in Finland, it is still a problem in voca-tional schools. The purpose of this master’s thesis is to examine how tobacco and nicotine product use is perceived by students of one auto mechanic department. The aim is to clarify the meanings they give to these products and their use. The health promotion model of So-cial Marketing was used as a frame of reference for the empirical results. Social Marketing uses commercial concepts and principals of marketing to promote behavioural changes. The thesis was part of the scoping stage of the model’s planning process, which aimed to gain the complete understanding of the auto mechanic students. The context of this thesis is school environment, which is a prominent environment in order to reach and influence the youth. Qualitative data was gathered 9.-10.5.2016 simultaneously with the background assessment made by Cancer Society of Finland for a project named Nikotiiniton amis. Group interviews were conducted with sixteen auto-mechanic students. The interview data was analysed using qualitative inductive content analysis. The students felt that tobacco and nicotine use was part of their everyday life and they had trouble with imagining their life without it. In general, the benefits were perceived to be greater than the dangers, which made quitting harder. The students’ own will and the social acknowledgement that using nicotine products brought were emphasized in the benefits as well as the reasons not to quit. The opportunities for school to intervene with the nicotine product use were seen as scarce and among many students smoking increased during school hours and it was an important daily school routine for them. Most of the students perceived smoking as a part of their professional image, a perception enforced by teachers and profes-sionals at their training sites. In promoting a nicotine free life, it is crucial to take into consideration the students’ whole inner circle and environments. The schools’ role was seen as significant. Outcomes empha-size local school‐level policy and its implementation. It is crucial to understand the socio-cultural influences on smoking regarding the future profession. In addition, the workplaces where the on-the-job learning period takes place has a significant role, enhancing smokeless attitudes and behavior.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (102 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othernuoret
dc.subject.othertupakka
dc.subject.othernuuska
dc.subject.othernikotiini
dc.subject.othersosiaalinen markkinointi
dc.subject.otherterveyden edistä-minen
dc.subject.otherkoulu
dc.title"Läheks röökille" : ammattikoulun autoalalla opiskelevien nuorten antamia merkityksiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käytölle
dc.title.alternativeAmmattikoulun autoalalla opiskelevien nuorten antamia merkityksiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käytölle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705162371
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2017-05-16T13:58:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotupakka
dc.subject.ysonuuska
dc.subject.ysonikotiini
dc.subject.ysososiaalinen markkinointi
dc.subject.ysoterveyden edistäminen
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoammatilliset oppilaitokset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot