dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Pihlajamäki, Netta | |
dc.contributor.author | Tarvainen, Soili-Neea | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T11:01:16Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T11:01:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53967 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia suullisia tehtäviä esiintyy kuudennen luokan ruotsin kielen oppikirjassa Hallonbåt 1–2. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka paljon suullisia tehtäviä on yhteensä ja painotetaanko oppikirjassa kvantitatiivisesti enemmän suullisia vai kirjallisia tehtäviä. Tutkimme myös, toteutuvatko uudessa opetussuunnitelmassa suulliselle kielitaidolle asetetut tavoitteet oppikirjan suullisissa tehtävissä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, mutta tutkimuksessa on käytetty myös kvantitatiivista menetelmää. Materiaalina on käytetty B1-oppimäärän ruotsin kielen oppikirjaa Hallonbåt 1–2 sekä vuoden 2014 opetussuunnitelmaa toisen kotimaisen kielen osalta.
Tutkimus osoittaa, että oppikirjassa esiintyy toisto-, luku-, kysymys-, käännös-, leikki-, video- ja kertomustehtäviä. Suurin osa suullisista tehtävistä on toisto- ja lukutehtäviä ja vähiten on leikki- ja käännöstehtäviä. Kysymystehtäviä esiintyy tasaisesti joka kappaleessa. Video- ja kertomus-tehtävien lukumäärässä ei ole suurta eroa. Kvantitatiivisesti oppikirjassa painotetaan hieman enemmän suullisia kuin kirjallisia tehtäviä. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet suulliselle kielitaidolle toteutuvat, mikäli suulliset tehtävät tehdään annettujen ohjeiden mukaan. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | muntlig övning | |
dc.subject.other | GLGU 2014 | |
dc.subject.other | lärobok | |
dc.subject.other | muntlig språkfärdighet | |
dc.title | "Spela in och prata med din kompis" : muntliga övningar i läroboken Hallonbåt 1–2 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705162366 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-05-16T11:01:17Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |