Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.authorLinkoheimo, Jaakko
dc.contributor.authorPrami, Joonas
dc.date.accessioned2017-05-12T12:57:55Z
dc.date.available2017-05-12T12:57:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725414
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53918
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kavereiden yhteyttä lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuteen ja urheiluseurassa harrastamiseen. Tutkielmassa tarkasteltiin viides-, seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymistä sekä sitä, millainen yhteys heidän kavereillaan siihen oli. Tutkimus perustui maaliskuussa 2016 kerättyyn valtakunnallisen LIITU-tutkimuksen aineistoon. LIITU-tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja vastaajia oli yhteensä 5586. Vastaajista 1989 oli viidesluokkalaisia, 1948 seitsemäsluokkalaisia ja 1649 yhdeksäsluokkalaisia. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla, khiin neliötestillä (χ²) sekä yksisuuntaisella varianssianalyysillä (ANOVA) käyttäen IBM SPSS Statistics 22-ohjelmaa. Tutkielma oli laajan kyselytutkimuksen aineiston vuoksi luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimuksen tulosten mukaan kavereiden tuella oli positiivinen vaikutus lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuteen, kaverit tukivat useammin liikuntasuosituksen mukaan kuin niiden alle liikkuvia, kaverit tukivat useammin seuraharrastajia kuin niitä, jotka eivät harrastaneet seurassa, ja kavereiden tuki liikkumiselle väheni luokka-asteen noustessa. Tulokset olivat samansuuntaisia riippumatta vastaajien luokka-asteesta. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tulokset tukevat pääasiallisesti aiempaa tutkimustietoa samasta aihepiiristä. Tulosten perusteella kaverit ovat merkittävä tekijä lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuudessa. Tutkimustulosten avulla esimerkiksi liikunta-alan ammattilaiset ja lasten ja nuorten vanhemmat voisivat ymmärtää paremmin kavereiden merkitystä liikunta-aktiivisuudelle ja urheiluseuraharrastamiselle. Jatkossa voitaisiin tutkia esimerkiksi sitä, miten eri lajien harrastajat sosiaalistavat lapsia ja nuoria liikuntaan, ja onko yksilö- ja joukkuelajien edustajien välillä tässä eroa. Lisäksi voitaisiin tutkia liikuntaseurassa harrastamisen vaikutuksia kokonaisliikunta-aktiivisuuteen, sillä jopa osa liikuntaseurassa harrastavista lapsista ja nuorista liikkuu terveytensä kannalta liian vähän. Myös drop off ilmiön, eli liikunta-aktiivisuuden vähenemisen, syitä tulisi tutkia lisää, jotta murrosiässä tapahtuvaa liikunta-aktiivisuuden hiipumista voitaisiin ehkäistä paremmin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the influence of friends’ support on children’s and adolescents’ physical activity and organized sports. The aim was to scrutinize the influence of support of the friends of fifth, seventh and ninth grade children and adolescents in their physical activity and organized sports. The study is based on a sample of a nationwide LIITU study which was collected in March 2016. The sample was collected by using an electronic questionnaire and it consisted of 5586 pupils, including 1989 fifth graders, 1948 seventh graders and 1649 ninth graders. The data was analyzed with cross tabulation, chi square (χ²) and one-way analysis of variance (ANOVA) by using IBM SPSS Statistics 22 software. Due to the large sample quota of LIITU questionnaire the character of this study was quantitative. The results of the study indicated that friends' support had positive influence on children's and adolescents' physical activity. Also, friends' support on children who meet the physical activity recommendations took place more often than in the case of those who didn't meet the recommendations. Further, friends' support on children in sport clubs took place more often than with those who were not members of sport clubs, and friends’ support on physical activity decreases on higher grades. The results followed the same pattern on every grade included. As a conclusion of the present study it can be stated that the results mainly confirm the previous studies of the subject. The results of this study show that friends play a major role in childrens' and adolescents' physical activity. With the help of these results for example sport professionals and parents could understand more easily the meaning of friends’ influence on children's and adolescents' interest in physical activity and organized sports. Further research should find out how representatives of various sports socialize children to sports and whether there is a difference between team sports and individual sports representatives in this respect. Considering health, not even all the children attending organized sports are physically active enough, and that is why also the effect of sport clubs on total physical activity should be surveyed. To prevent the decrease in physical activity in puberty, the reasons for drop off-phenomenon should also be researched more closely.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherphysical activity
dc.subject.otherphysical activity recommendations
dc.subject.otherfriends
dc.subject.otherorganized sports
dc.subject.othersocialization
dc.titleKavereiden tuen yhteys lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuteen ja seuraharrastamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705122318
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-05-12T12:57:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoaktiivisuus
dc.subject.ysosuositukset
dc.subject.ysoystävät
dc.subject.ysomotivointi
dc.subject.ysoliikuntaseurat
dc.subject.ysososialisaatio
dc.subject.ysotuki


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot