dc.contributor.advisor | Kustaa, Vilkuna | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.author | Laine, Elli | |
dc.date.accessioned | 2017-05-12T11:10:42Z | |
dc.date.available | 2017-05-12T11:10:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1701243 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53915 | |
dc.description.abstract | Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ja englanti), ja oppiminen tapahtui tiimeissä tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Tiimeissä opiskelulle ominaista on yhteisvastuullisuus, jäsenten sitoutuneisuus ja tuki toisilleen sekä tiimin jäsenten toisiaan täydentävät ominaisuudet. Kurssin tavoitteena oli tuottaa sellaisia uusia pedagogisia käytänteitä, jotka voisivat tukea lukiokoulutuksen kehittämistä. Tutkielmassa tarkastellaan tiimeissä opiskelun vaikutusta historian oppimiseen KULTSI -kurssin avulla. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten tiimeissä opiskelu tukee tai haastaa historian oppimista, sekä miten historian opiskelu tiimeissä sopii lukiokontekstiin. Tutkielman lähdeaineisto perustuu opiskelijoiden kurssilla tuottamiin materiaaleihin, kurssista tehtyihin havaintoihin sekä opiskelijoiden haastatteluihin. Tiimeissä opiskelua voisi lähtökohtaisesti pitää hyvänä keinona tukea historian oppimista. Tiimioppimiseen kuuluvien keskustelujen, vertaisoppimisen ja tutkivaan oppimisen perustuvan työskentelytavan voi nähdä tukevan historian oppimisen aktiivisuutta ja historiallisten taitojen kehittymistä. KULTSI -kurssilla historian oppiminen oli kuitenkin vaihtelevaa, mikä osoitti sen, että tällaisen tiimeissä oppimisen tuen saavuttaminen ei ole yksinkertaista. Lukiokoulutuksen rakenteet ja niihin tottuminen, tiimien toimivuus ja historian opiskeluun soveltuvien työskentelytapojen löytyminen osoittautuivat kurssilla vaikeiksi. Vaikka kurssilla olikin omat vaikeutensa, osoitti kurssi kuitenkin sen, että tiimeissä opiskelulla on opiskelumuotona potentiaalia tukea historian oppimista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (106 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | historian opetus | |
dc.subject.other | historian oppiminen | |
dc.subject.other | Kultsi | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.subject.other | tiimi | |
dc.subject.other | tiimioppiminen | |
dc.subject.other | tiimilukio | |
dc.title | "Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014 | |
dc.title.alternative | Tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705122315 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | en |
dc.date.updated | 2017-05-12T11:10:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | tiimit | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | tiimityö | |
dc.subject.yso | ryhmätyö | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |