Show simple item record

dc.contributor.advisorKustaa, Vilkuna
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorLaine, Elli
dc.date.accessioned2017-05-12T11:10:42Z
dc.date.available2017-05-12T11:10:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701243
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53915
dc.description.abstractSyksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ja englanti), ja oppiminen tapahtui tiimeissä tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Tiimeissä opiskelulle ominaista on yhteisvastuullisuus, jäsenten sitoutuneisuus ja tuki toisilleen sekä tiimin jäsenten toisiaan täydentävät ominaisuudet. Kurssin tavoitteena oli tuottaa sellaisia uusia pedagogisia käytänteitä, jotka voisivat tukea lukiokoulutuksen kehittämistä. Tutkielmassa tarkastellaan tiimeissä opiskelun vaikutusta historian oppimiseen KULTSI -kurssin avulla. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten tiimeissä opiskelu tukee tai haastaa historian oppimista, sekä miten historian opiskelu tiimeissä sopii lukiokontekstiin. Tutkielman lähdeaineisto perustuu opiskelijoiden kurssilla tuottamiin materiaaleihin, kurssista tehtyihin havaintoihin sekä opiskelijoiden haastatteluihin. Tiimeissä opiskelua voisi lähtökohtaisesti pitää hyvänä keinona tukea historian oppimista. Tiimioppimiseen kuuluvien keskustelujen, vertaisoppimisen ja tutkivaan oppimisen perustuvan työskentelytavan voi nähdä tukevan historian oppimisen aktiivisuutta ja historiallisten taitojen kehittymistä. KULTSI -kurssilla historian oppiminen oli kuitenkin vaihtelevaa, mikä osoitti sen, että tällaisen tiimeissä oppimisen tuen saavuttaminen ei ole yksinkertaista. Lukiokoulutuksen rakenteet ja niihin tottuminen, tiimien toimivuus ja historian opiskeluun soveltuvien työskentelytapojen löytyminen osoittautuivat kurssilla vaikeiksi. Vaikka kurssilla olikin omat vaikeutensa, osoitti kurssi kuitenkin sen, että tiimeissä opiskelulla on opiskelumuotona potentiaalia tukea historian oppimista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (106 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhistorian opetus
dc.subject.otherhistorian oppiminen
dc.subject.otherKultsi
dc.subject.otherlukio
dc.subject.othertiimi
dc.subject.othertiimioppiminen
dc.subject.othertiimilukio
dc.title"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
dc.title.alternativeTiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705122315
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.date.updated2017-05-12T11:10:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotiimit
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysoopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record