"Susta tuntuu että sun keho on enemmän ku se oikeesti on" : miten tanssijat kielentävät tanssinaikaisia kokemuksiaan
Tutkimuksessani käsittelen tanssijoiden tapaa kielentää niin fyysisiä kuin henkisiäkin tanssinaikaisia kokemuksiaan. Tarkastelen tanssijoiden tekemiä kielellisiä, etenkin sanastoon liittyviä valintoja, joita he tekevät kertoessaan tanssin kokemuksistaan.
Tanssintutkimuksen kentällä painottuu useimmin katsojan näkökulma tanssiin, mutta fenomenologista tutkimussuuntausta hyödyntämällä tanssia on voitu tutkia myös siitä nousevan kokemuksen näkökulmasta. Myös oma tutkimukseni painottaa tanssijoiden omia kokemuksia, ja näkökulmani niihin on kielellinen. Kiinnostukseni aihetta kohtaan johtuu omasta, pitkäaikaisesta tanssiharrastuksestani.
Tutkimuskysymykseni ovat:
Mitä kielellisiä keinoja tanssijat käyttävät kuvatessaan fyysisiä kokemuksiaan?
Mitä kielellisiä keinoja tanssijat käyttävät kuvatessaan henkisiä kokemuksiaan?
Käyttääkö tanssija eri keinoja kielentäessään kokemuksiaan eri tanssilajeista?
Tutkimukseni teoriapohjana toimii diskurssintutkimus, ja aineisto on kerätty haastattelemalla. Puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin osallistui kolme omaa tanssinopettajaani ja yhteensä viisi tuntemaani tanssinharrastajaa. Opettajiani haastattelin yksitellen, ja tanssinharrastajia sekä parina että kolmen henkilön ryhmänä. Informantit ovat iältään 19-36-vuotiaita naisia, jotka edustavat tanssityyleistä niin katutanssilajeja kuin jazz- ja showtanssia sekä balettia.
Tutkimuksestani selvisi tanssijoiden kielentävän kokemuksiaan tanssista kahden eri diskurssin kautta. Keholliseksi nimeämässäni diskurssissa korostuivat liike-energian ja musiikin tuottamat keholliset kokemukset, ja vapauden diskurssissa tanssijan mielessään kokemat tunteet, kuten vapautuneisuus ja luontevuus, sekä erilaisten tunnetilojen ilmaisu. Diskurssit rakentuivat lähinnä sanastollisista kielen piirteistä, kuten tietynlaisista ilmaisuista sekä metaforista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ... -
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
A modern Pearl Harbor : a critical metaphorical analysis of news reporting the war in Afganistan
Helenius, Satu (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.