dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi. | |
dc.contributor.author | Nuolioja, Marjukka | |
dc.date.accessioned | 2017-05-09T05:49:15Z | |
dc.date.available | 2017-05-09T05:49:15Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1700569 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53834 | |
dc.description.abstract | Nuolioja, Marjukka. ”Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä” Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutus-laitos. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 66 sivua.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisen auktoriteetin rakentumisesta ja sen ylläpitoon vaikuttavista asioista. Lisäksi tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulutuksen vaikutuksesta pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2016, jolloin aikuisluokanopettajaopiskelijoilla oli vuosi opintoja takana koulutuksesta, jonka kesto on kokonaisuudessaan 1,5-2 vuotta. Aineisto kerättiin kirjoitelmina webropol -kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 24 aikuisluokanopettajaopiskelijaa.
Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen vaikuttaa opettajan persoonallisuus ja am-mattitaito. Opiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan arvoista ja etiikasta ker-too se, miten hän kohtelee ja kohtaa oppilaansa sekä pystyy luomaan luokkaan sellaisen työskentelyilmapiirin, että kaikilla on hyvä ja turvallinen opiskeluym-päristö. Opettajan pedagogisen auktoriteetin ylläpitoon vaikuttavat käsitysten mukaan myös opettajan luomat vuorovaikutussuhteet oppilaidensa kanssa sekä se, kuinka opettaja ylläpitää työrauhaa. Koulutuksella aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan ei ole suurta vaikuttavuutta auktoriteettisuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon. Työharjoittelut ja työkokemus olivat käsitysten mukaan vaikuttaneet eniten pedagogiseen auktoriteettiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | pedagoginen auktoriteetti | |
dc.title | "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista | |
dc.title.alternative | Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705092244 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-05-09T05:49:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | auktoriteetti | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |