Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMoilanen, Olli-Veikka
dc.date.accessioned2017-05-06T22:11:18Z
dc.date.available2017-05-06T22:11:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1700459
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53800
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia valtadiskursseja albumiformaatin tulevaisuutta käsittelevässä aineistossa esiintyy. Tämän lisäksi tutkittiin sitä, missä yhteyksissä taiteelliset arvot näyttäytyivät valtadiskurssien vaikutuskeinoina selonteoissa. Tutkimus toteutettiin kriittisenä diskurssianalyysinä käyttäen Norman Faircloughin aiempia tutkimustuloksia analyysin pohjana. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin internetistä vuosien 2014–2016 väliseltä ajalta käyttämällä aineistona niin verkosta kerättyjä artikkeleita, blogitekstejä kuin Suomen musiikkialan ilmiöitä käsittelevän Kuka Mitä Häh? -Facebook-ryhmän avoimia keskusteluja. Ennen varsinaista analyysiä kerätty aineisto jaettiin päägenreihin, joita olivat talous, hittisuhtautuminen, albumisuhtautuminen, aikatekijät sekä musiikilliset tekijät. Tehdyn kriittisen diskurssianalyysin perusteella voitiin osoittaa aineistosta voimakkaasti esiin nousevia valtadiskursseja, jotka olivat usein yhteydessä joko single- tai albumiformaattia puoltaviin selontekoihin. Nämä diskurssit olivat usein myös kamppailussa keskenään aineistossa yleisen vastakkainasettelun vuoksi. Analyysivaiheessa tarkasteluun valittiin vapautumisen diskurssi, pullonkaulailmiödiskurssi, negatiivinen albumidiskurssi, musiikin korostamisen diskurssi, eteenpäinmenon ja nuorison hegemoniasoimisen diskurssi sekä työnteon diskurssi. Taiteellisten ja eritoten musiikkia korostavien arvojen käyttäminen diskurssina oli yleisintä positiivisen albumisuhtautumisen ja musiikillisten tekijöiden genrejen parissa. Samalla huomattiin myös, kuinka taiteelliset tekijät näyttäytyivät huomattavan harvoin singleformaattia puoltavissa selonteoissa. Tutkimuksen toivotaan tarjoavan näkökulmia ja ajatuksia julkaisuformaateista ja niiden kehityksestä yleisesti kiinnostuneille tahoille. Tutkimus voi herättää ajatuksia myös tulevaisuuden julkaisuformaatteja miettivien tahojen keskuudessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherAlbumiformaatti
dc.subject.othersingleformaatti
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.title"Irakin sota, II maailmansota, teloitukset ja Sammon ryöstö mainittu" : kriittinen diskurssianalyysi albumiformaatin tulevaisuutta käsittelevästä kirjoittelusta
dc.title.alternativeKriittinen diskurssianalyysi albumiformaatin tulevaisuutta käsittelevästä kirjoittelusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705072221
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.subject.methodKriittinen diskurssianalyysi
dc.date.updated2017-05-06T22:11:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoäänilevyt
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoalbumit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot