Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
Lisätty todellisuus (englanniksi 'Augmented Reality', usein lyhennettynä 'AR')
on paljon potentiaalia omaava teknologia, minkä uskotaan yleistyvän lähitulevaisuudessa.
Tämä tutkielma luo kirjallisuuteen perustuen katsauksen lisätyn
todellisuuden liiketoiminnan näkökulmasta. Päämielenkiinto on lisättyyn todellisuuteen
perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamalleissa. Lisättyä todellisuutta
tarkastellaan erinäisten määritelmien avulla. Tässä tutkielmassa lisätyllä todellisuudella
tarkoitetaan tapauksia, joissa oikeaa kolmiulotteista ympäristöä
täydennetään virtuaalisilla elementeillä oikeaan paikkaan ja aikaan sijoitettuina.
Tämä on mahdollista toteuttaa erinäisten järjestelmien avulla, muun muassa
älypuhelimien, tietokoneiden näyttöjen tai älylasien avulla. Liiketoimintamalleja
tarkastellaan niin ikään kirjallisuuteen ja määritelmiin perustuen. Tulokset
osoittavat, että lisätyn todellisuuden ohjelmistojen liiketoimintamallit sisältävät
monia yhteisiä piirteitä esimerkiksi älypuhelimien ohjelmistojen kanssa, muun
muassa ansaintamallien osalta. Lisätyn todellisuuden ohjelmistot voivat tarjooman
osalta tarjota lukuisia arvolupauksia eri alojen toimijoille, minkä seurauksena
myöskään asiakkaat eivät rajaudu tiettyyn markkinaan. Infrastruktuuri
on paljolti samanlainen kuin muissakin ohjelmistoalan yrityksissä, vaikka
lisätty todellisuus asettaa omia osaamis- ja työkaluvaatimuksia. Myöskään kulurakenne
ja tulovirrat eivät osoita merkkejä suuremmista muutoksista ohjelmistoalan
liiketoimintamalleihin. Tarkempaa tutkimusta liiketoimintamallien
eri osa-alueista tarvitaan lisätyn todellisuuden kehittyessä ja yleistyessä.
...
Augmented reality (often abbreviated as 'AR') is a much promise possessing
technology, which is anticipated to become mainstream in the near future. This
thesis reviews augmented reality from a business standpoint based on prior
research. The main interest are the business models of software based on augmented
reality. Augmented reality is studied based on various definitions. In
this thesis, augmented reality means all such instances, in which the real threedimensional
environment is augmented by virtual elements integrated in the
correct place and time. This is possible to be carried out through different systems,
such as smart phones, computer screens or smart glasses. Business models
are studied based on literature and definitions as well. Results show, that the
business models of augmented reality software include multiple similar features
with, for instance, smart phone software, for example in the case of income
models. From the perspective of offering, augmented reality software can
offer various value propositions to actors in multiple industries, which is why
neither the customers are limited to a specific market. The infrastructure is a
similar to any other software industry's company, although augmented reality
sets its own requirements for skills and tools. Also, the cost structure and revenue
streams show no sign of any significant change to the software industry's
business models. Further research is needed in studying the different areas of
the business model as augmented reality evolves and becomes more mainstream
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ... -
What is immersive journalism?
Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Jones, Sara; Sirkkunen, Esa (Routledge, 2020)Immersive technologies are opening gateways to virtual realities that might change journalism forever. In the virtual world, journalism balances on the edge between imaginary approaches to fact-based creation and extended ... -
Exploring the immersive journalism landscape
Sirkkunen, Esa; Vázquez-Herrero, Jorge; Uskali, Turo; Väätäjä, Heli (Routledge, 2020)Current drivers of 360-degree journalism have been mostly curious about the new medium, its possibilities, and are exploring business opportunities. The early adoption of such technology is often a matter of brand-building ... -
SaaS-liiketoimintamallin haasteet ja edut
Toikkanen, Tatu (2020)Tutkielma esittelee Software as a Service (SaaS) -liiketoimintamallin haasteita ja etuja, sekä lopuksi onnistumisen elementtejä. Aluksi käymme läpi miten SaaS poikkeaa perinteisestä lisensoidusta ohjelmistosta, jonka jälkeen ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ...