"Rajat ovat rakkautta" : näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissa
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Suomessa koulujen työrauhakeskustelu on ollut esillä aaltomaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhteiskunnan näkökulmasta, miten opettajan vastuu ja oikeudet nähdään erityisissä työrauhaa häiritsevissä luokkatilanteissa alakouluilla tällä vuosikymmenellä. Tavoitteena on tuoda esille, millaisina opettajan mahdollisuudet puuttua työrauhanhäiriöihin nähdään, kuinka kirjoittajat reflektoivat omia koulukokemuksiaan kirjoituksissaan ja kuinka opettajien tulisi kirjoittajien mielestä käsitellä häiritseviä oppilaita. Näitä tutkimuksessa tutkitaan sähköisesti julkaistun uutisoinnin kommenttiosion kirjoituksien kautta. Sähköinen uutinen käsitteli kattavasti erityistä luokkahuonetilannetta, jossa koululle jouduttiin kutsumaan poliisit kahdeksanvuotiaan oppilaan raivostumisen vuoksi. Kommenttien luokittelun jälkeen tutkimuksen kohteeksi valikoitui suoraan sanallisesti opettajia koskevat kommentit (N=278). Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajien vastuu ja oikeudet luokan työrauhan ylläpitämisessä nähdään epämääräisenä. Pääsyinä tähän pidetään jatkuvaa tasapainottelua lain ja oppilaiden vanhempien välillä, opettajankoulutuksen antamia heikkoja toimintamalleja toimia ja yleistä opettajan auktoriteetin heikkenemistä. Muuttujina toimivat oppilaiden haastavuuden taso, opettajan persoonallisuus ja kyky tehdä yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Voidaan kuitenkin todeta, että opettajien päätehtävänä nähdään yhä itse opettaminen ja työrauhaa koskevat tehtävät oletetaan lähinnä lisätehtäväksi opetuksen ohella.
...
Alternative title
Näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
Heimonen, Hanne; Räsänen, Vilma (2018)Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien ... -
Eroisien näkemyksiä vanhemmuuden vastuusta
Leinonen, Eveliina (2023)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli kuvailla eroisien näkemyksiä vanhemmuuden vastuusta eron jälkeisessä vanhemmuudessa. Tutkielma liittyi Jyväskylän yliopiston ”Yhteistyövanhemmuus eron jälkeen” tutkimushankkeeseen. ... -
Sosiaaliset robotit alakouluissa : miten ne luovat arvoa yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa?
Korhonen, Maria (2022)Teknologialla on vakinaistunut rooli nyky-yhteiskunnassa, mikä näkyy myös opettajien ja oppilaiden arjessa. Lähiaikoina on alettu tutkia sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksia koulutuksessa, jolloin teknologian hyödyt, ... -
Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa
Ihanainen, Seela (2020)Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ...