Kulttuuritoiminta ylioppilaskunnissa : millaisia ovat suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit?
Tutkin tässä työssä suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoimintaa, ja hahmotan, millai-sia ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit ovat. Ylioppilaskunnissa järjeste-tään kulttuuritoimintaa hyvin laajalla skaalalla. Perinteisten opiskelijatapahtumien lisäksi ylioppilaskuntien kulttuuritoiminta pitää sisällään mm. kursseja, koulutuksia, kulttuurimat-koja, elokuvakerhotoimintaa ja kulttuuriedunvalvontaa.
Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, millaisia toimintamalleja ylioppilaskuntien kulttuuri-toimintaan liittyy ja miten ne ovat rakentuneet. Käytän tutkimukseni viitekehyksenä kult-tuurin ja kulttuuritoiminnan käsitteitä sekä kolmannen sektorin tematiikkaa.
Tutkimuksen aineiston muodostavat ylioppilaskuntatoimijoilta keräämäni kyselyaineisto sekä ylioppilaskuntien toimintakertomukset ja toimintasuunnitelmat vuosilta 2009–2013. Tutkimuksen aineistoon kuuluvat lisäksi myös ylioppilaskuntien muut kulttuuriasioihin liittyvät asiakirjat, mikäli sellaisia ylioppilaskunnilla on. Tutkimuksen analyysimenetelmä-nä on käytetty sisällönanalyysiä, ja tutkin aineistoa sekä määrällisesti että laadullisesti. Aineiston pohjalta nousee esiin, että ylioppilaskuntien kulttuuritoimintaa tehdään pääsään-töisesti yliopistoyhteisöissä ja toiminnan pääkohderyhmänä ovat yliopisto-opiskelijat. Ai-neiston analyysi osoittaa, että ylioppilaskunnissa on keskenään sekä erityyppisiä että sa-mantyyppisiä tapoja järjestää kulttuuritoimintaa.
Tutkimustuloksenani esitän ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallityypeiksi vahvan mallin, keskitason mallin, heikon mallin, top-down-mallin ja bottom-up-mallin. Ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallityypit ovat ideaalitason luokkia, ja yli-oppilaskuntien kulttuuritoiminta voi olla sekoitusta useamman luokan piirteistä. Tutkimuk-sen tulokset osoittavat, että ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan tärkeimpinä motiiveina pidetään opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämistä, ylioppilaskunnan tunnettuuden paranta-mista, ylioppilaskunnan traditioiden säilyttämistä ja opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisää-mistä.
...
Muu nimeke
Millaisia ovat suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ottaisiko soihdun vai lähtisikö kulkemaan pimeässä" : lausunta viittomakielisen yhteisön kieli-identiteetin ilmentäjänä Kuurojen valtakunnallisten kulttuuripäivien 50-vuotisessa historiassa
Koivisto, Maija (2010)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella, miten Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät heijastivat viittomakielisen yhteisön identiteetin muutoksia kulttuuripäivien aikakaudella 1956–2006. Tutkimuksessa käytettiin ... -
Venäjän yhtenäistämispolitiikka Pietarin suomalaisten muistelmissa 1899-1917
Ikonen, Sampo (2022)Tutkielma käsittelee, kuinka Venäjän harjoittama 1900-luvun alun yhtenäistämispolitiikka vaikutti Pietarissa eläneiden suomalaisten elämän eri osa-alueisiin. Tutkielman aikarajaus sijoittuu helmikuun manifestin (1899) ja ... -
Käytäntöjä, tavoitteita ja näkökulmia osallistamiseen Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmissa
Kuortti, Enni (2020)Tarkastelen kolmea Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmaa osallisuuden ja osallistamisen näkökulmista. Selvitän, miten osallistamista käsitellään ohjelmissa ja minkälaisia osallistamisstrategioita niistä ilmenee. -
Nuorten kulttuurinen osallisuus : tapaus Katutaidetemppeli Jyväskylässä
Rakkola, Ilona (2023)Osallisuuden kokeminen on nuoren kehityksen, syrjäytymisen ehkäisemisen ja identiteetin rakentumisen kannalta tärkeää, ja taidelähtöisten menetelmien tavoitteena on auttaa löytämään keinoja vaikuttamiseen ja luontaiseen ... -
Cultural contributions of higher education
Välimaa, Jussi; Nokkala, Terhi; Romanenko, Ksenia (Edward Elgar Publishing, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.