University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
927.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Veijonen, Konsta
Date
2016
Discipline
Music EducationMusiikkikasvatus

 
Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehittämänsä oppilaslähtöisen opettamisen mallin myötä. Nimensä mukaisesti mallissa oppilaat lähtökohtaisesti pyrkivät ratkomaan tehtävät ja etsimään tietoa itsenäisesti, mutta opiskelussa voi käyttää apuna myös kaverin, pienryhmän ja viime kädessä opettajan tukea. Näillä keinoilla pyritään siihen, että oppilaat aktivoituisivat oppitunneilla ja näin sisäistäisivät oppimansa asiat entistä tehokkaammin ja ennen kaikkea huomattavasti syvemmin. Kandidaatintutkielmassani pohdin, kuinka tällaista ”Peurametodia” voisi hyödyntää yläkoulun musiikintunneilla. Musiikki oppiaineena on äärimmäisen tärkeä, ja vaikka se usein leimataankin vähäpätöisemmäksi ”hupiaineeksi” koulussa, sen kautta oppilaat voivat opetella todella monenlaisia ja tärkeitä elämäntaitoja, kuten tunteiden hallintaa ja käsittelyä, loogista päättelyä, organisointia, kulttuuritietoisuutta sekä äänenhallintaa, kuuntelemista ja näiden vaikutusmahdollisuuksia. Keskeisiä teemoja oppilaslähtöisen musiikinopetuksen kehittämisessä ovat opetussuunnitelman sisällön ja tavoitteiden soveltuvuus ja toteuttaminen käytännön työssä, oppilaiden ja opettajan välinen hyvä vuorovaikuttaminen, opettajan tietoisuus hyvän opettamisen periaatteista sekä puitteiden ja resurssien vaikutus. Aiheesta on hyvä tehdä myös jatkotutkimuksia, joilla voidaan ilmentää oppilaslähtöisyyttä musiikintunneilla käytännössä. Tällaisella tutkimuksella saadaan täsmennystä siihen, mitkä asiat toimivat oppilaslähtöisesti yläkoulun musiikintunneilla, ja mitkä puolestaan eivät. Heikon valtakunnallisen taloustilanteen ohella tästä on varmasti hyötyä käytännön työtä tekeville musiikinopettajille – uusien ideoiden, inspiraation ja motivaation kautta voidaan Peuran tapaan innostaa myös muita opettajia kehittämään ammattitaitoaan, lisäten näin myös oppilaiden viihtyvyyttä ja taitojen kehittymistä. ...
Keywords
Oppilaslähtöisyys Pekka Peura musiikintuntien kehittäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704121975

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4198]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla 

    Saukko, Kaisa (2018)
    Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella ...
  • Nuoren minäkuvaa tukeva musiikkikasvatus : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 

    Santamaa, Henriikka (2012)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani musiikkiterapian yhdistämisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetukseen. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella ...
  • Kohti tervettä ja tasapainoista kasvua : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 5.-7. luokilla 

    Santamaa, Henriikka (2013)
    Tämä maisterintutkielma on laaja kirjallisuuskatsaus musiikkiterapian, nuoren kehityspsykologian ja musiikkikasvatuksen maailmaan. Olen luonut teoriataustan pohjalta laajan oppimateriaalin pohjautuen musiikkiterapian ja ...
  • Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana 

    Ranki, Anna (2022)
    Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ...
  • Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen 

    Silfverberg, Raija (2011)
    Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre