dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Enqvist, Sini | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T17:48:21Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T17:48:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1694709 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53576 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään ensikotiyhdistyksen avopalvelumuotoisen päiväryhmän roolia pienen lapsen kehityksen erityisessä tukemisessa. Tavoitteena oli kuvailla päiväryhmätoiminnan monimuotoisia työtapoja ja ymmärtää niiden merkitys pienen lapsen kehityksen tukemiselle. Aineisto kerättiin haastattelemalla päiväryhmän ohjaajia ja ryhmään osallistuneita äitejä. Päiväryhmätoiminnan merkitystä tarkasteltiin tässä tutkimuksessa näin ollen sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli saavuttaa monipuolista tietoa niistä erityisen tuen muodoista, joiden nähtiin edistävän pienen lapsen tervettä kasvua ja kehitystä päiväryhmäkontekstissa.
Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla korostaen empiiristä tietoa ja peilaten tutkimustuloksia teoriatietoon. Ohjaajien ja äitien kokemukset jakautuivat seuraavanlaisesti: Äitien näkemyksen mukaan tuki oli ollut ennen kaikkea kokonaisvaltaista ja arjen toimintaan limittyvää. Äidit kertoivat saaneensa itse tukea omaan käytökseensä vanhempana, mutta mainitsivat myös lapsen saaneen muun muassa kannustusta ja rohkaisua sosiaalisten ja motoristen taitojen harjoitteluun sekä tukea turvallisen kiintymyssuhteen muodostamiseen. Lisäksi äidit nostivat esille perheen voimavaroja tukevan toiminnan. Ohjaajien vastauksissa korostui toisaalta päiväryhmän rakenteellinen tuki sekä toisaalta ohjaajien tarjoama ohjaus, keskustelutuki ja mallintaminen.
Keskeisiksi teemoiksi tutkimustuloksissa nousivat lapsen saama erityinen tuki vanhemmuudessa kasvamisen kautta, ympäristötekijöiden kautta sekä lapsen omien kehityksellisten tarpeiden kautta. Tuki kohdistui lapseen joko suoraan tai välillisesti, ja se ilmeni sekä ohjaajien toiminnassa että päiväryhmän rakenteissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | päiväryhmätoiminta | |
dc.subject.other | ensikoti | |
dc.subject.other | pienen lapsen kehitys | |
dc.subject.other | kiintymyssuhde | |
dc.subject.other | vanhemmuuden taidot | |
dc.title | Erään ensikodin päiväryhmätoiminta pienen lapsen kehityksen erityisenä tukena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704111973 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-04-11T17:48:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | päivätoiminta | |
dc.subject.yso | ensikodit | |
dc.subject.yso | lasten kehitys | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | kiintymyssuhde | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |