Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorRoutamo, Sanna
dc.date.accessioned2017-04-11T15:33:21Z
dc.date.available2017-04-11T15:33:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1694721
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53575
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin aikana tehdään. Tutkimuksen nivelvaihetta on tarkasteltu erityistä tukea tarvitsevan oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa työskenteleviltä työntekijöiltä kysely- ja kuvauslomakkeilla. Aineisto analysoitiin temaattisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että nivelvaiheessa peruskoulusta toiselle asteelle tehdään monenlaisia ohjauksen toimenpiteitä läpi yläkoulun. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla nivelvaiheen ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen lisäksi monenlaisten ammattilaisten yhteistyönä pitkällä aikavälillä. Nivelvaiheprosessissa moniammatillista yhteistyötä tehdään poikkihallinnollisesti. Nuoren yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, olennaisten tietojen siirtäminen informatiivisena sekä ohjauksellisena asiana ja nivelvaiheessa mahdollisten esiin tulevien huolien tarkastelu ovat nivelvaiheen ohjauksen ydinkohtia. Johtopäätöksenä on, että nuoren elämänkulkuun kuuluva nivelvaihepolku tulee suunnitella yhdessä nuoren kanssa huomioiden kaikki ympärillä olevat olennaiset yksityiskohdat, joita nuori siirtymäänsä tarvitsee. Peruskoulun loppuessa jokaisella oppilaalla on oma siirtymävaiheeseen suuntaava jatkosuunnitelma. Tämä tutkimus toi esille useita hyvin toimivia käytänteitä, joita voidaan jakaa ja hyödyntää nivelvaihetyöskentelyssä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersiirtymävaihe
dc.subject.othernivelvaiheprosessi
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.subject.othererityinen tuki
dc.subject.othernivelvaiheohjaus
dc.titlePeruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704111972
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2017-04-11T15:33:22Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot