"Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
Tutkimus tarkastelee päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä tuesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi johtajien erilaisia positioita, jotka rakentuivat näissä puhetavoissa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä
tuesta ja siihen liittyvistä moninaisista ulottuvuuksista. Koko tarkastelun
läpi kulkee ajatus lapsen tuen tarpeesta ja siitä, miten se näyttäytyy päiväkodinjohtajien
puheessa ja erilaisissa tilannekohtaisissa subjektipositioissa.
Tutkimuksen viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi ja lähestymistapana
oli diskurssianalyysi. Tutkimuksen kiinnostus kohdistui päiväkodinjohtajien
puhetapoihin lapsen tarvitsemasta tuesta sekä puhetavoista välittyviin
johtajien erilaisiin positioihin eli roolien luomaan kuvaan päiväkodinjohtajien
toimintamahdollisuuksista ja velvollisuuksista erityisen tuen järjestelyissä.
Tutkimukseen osallistui kuusi päiväkodinjohtajaa kahdesta eri kaupungista.
Päiväkodinjohtajista osa oli hallinnollisia johtajia ja osa lapsiryhmätyöhön
osallistuvia johtajia. Aineisto oli kerätty aiemmin teemahaastatteluilla. Analyysissä
tarkasteltiin puhujien rakentamaa puhetta lapsen tuen tarpeesta sekä puhujien
subjektipositioita erilaisissa vuorovaikutuskonteksteissa.
Päiväkodinjohtajien puheesta hahmottui viisi erilaista puhetapaa eli tulkintarepertuaaria,
jotka ovat yhteistyö-, ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys-, johtajuus-
ja yhteiskunnallisuusrepertuaari. Yhteistyörepertuaarissa lapsen tuen tarvetta
lähestyttiin erilaisen yhteistyö käytäntöihin liittyvän puheen kautta. Päivä-
kodinjohtajat toivat puheessaan esille erityislastentarhanopettajan roolin varhaiskasvatuksen
asiantuntijana. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö rakentui
puheessa ideaalina kasvatuskumppanuus puheena, mutta toisaalta se jäi johtajan
kannalta irralliseksi puheeksi. Ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys- ja johtajuusrepertuaarissa
lapsen tukea rakennettiin pedagogisen johtajuuden kautta, jolloin
puheessa korostui henkilöstön valmiuksien sekä ammattitaidon huomioiminen
tuen toteuttamisessa. Yhteiskunnallisuusrepertuaarissa ilmeni jännitteistä ja ristiriitaista
puhetta resursseista liittyen erityiseen tukeen. Keskeisimmiksi päivä-
kodinjohtajien positioiksi muodostuivat asiantuntijan/ammattikasvattajan, pedagogisen
johtajan, esimiehen ja kriittisen asiantuntijan positio.
Päiväkodinjohtajien merkitys varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin luomisessa
ja ylläpitämisessä on suuri ja tämä tuli esille päiväkodinjohtajien puheessa.
Päiväkodinjohtajien puheessa korostui inklusiivinen ajattelu ja osallisuus,
eri toimijoiden välisen yhteistyön merkitys ja yhteiskunnalliset reunaehdot,
jotka määrittelevät käytettävissä olevia resursseja.
...
Muu nimeke
Päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimusAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29549]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Päiväkodin johtajan työ : johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset
Kuusiholma-Linnamäki, Julia; Sarkkinen, Tuomas; Vlasov, Janniina; Fonsén, Elina; Heikkinen, Suvi; Hjelt, Hanna; Lahtinen, Jarkko; Lohi, Noora; Mäkelä, Mikko; Siippainen, Anna (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Tässä arvioinnissa tarkasteltiin suomalaista varhaiskasvatuksen johtamista ja johtamisrakenteita. Arviointi toteutettiin vuosina 2020–2023 kahdessa vaiheessa. Tämä raportti kattaa arvioinnin toisen vaiheen. Raportti keskittyy ... -
Päiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa
Sompi, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011) -
Päiväkodin johtajien työhyvinvointia tuottavat tekijät ja sitä edistävät toimintatavat
Virtanen, Sara (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvointiaan rakentavista tekijöistä sekä johtajien käyttämiä toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.