University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Aitoa rahaa aineettomasta asusteesta? : virtuaalituotteiden ostajien motiiviketjut

Icon
791.1Kb

Authors
Halonen, Otto
Date
2017
Discipline
Tietojärjestelmätiede
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Virtuaalituotteiden myynnistä on tullut oleellinen tulonlähde verkkopelien, virtuaalimaailmoiden ja sosiaalisen median palveluiden kehittäjille. Tämän lisäksi virtuaalituotteilla käydään kauppaa palveluiden käyttäjien kesken. Virtuaalituotteet ovat erilaisia kuin fyysiset tuotteet, informaatiotuotteet tai palvelut ja niitä täytyy käsitellä kokonaan omana ilmiönään. Virtuaalituotteisiin kohdistuvia ostamisen motiiveja tuntemalla palveluiden kehittäjät voivat paitsi luoda haluttavampia virtuaalituotteita, myös muokata palveluitaan tukemaan virtuaalituotteiden myyntiä. Virtuaalituotteiden ostomotiiveja käsittelevissä tutkimuksissa on tutkittu motiiveja keskenään samanarvoisina. Tässä 17 verkkopelaajan syvähaastatteluun perustuvassa tutkimuksessa tunnistetaan motiivien muodostamia hierarkkisia ketjuja laddering-metodin avulla ja selvitetään, mitkä ovat perimmäisiä motiiveja ostaa virtuaalituotteita. Teoreettisena viitekehyksenä toimii teoria perimmäisistä, välineellisistä ja välillisistä motiiveista. Merkittävimmät perimmäiset motiivit ostaa virtuaalituotteita ovat järjestyksessä sosiaaliset motiivit, uteliaisuus ja tarinan edistäminen sekä suorituskeskeiset motiivit. Huomion arvoista on, että kaikkien edellä mainittujen motiivien ohjaamana ostetaan sekä kosmeettisia että funktionaalisia virtuaalituotteita. Esimerkiksi pelidynamiikkaan vaikuttavia funktionaalisia virtuaalituotteita ostetaan myös sosiaalisten syiden takia ja kosmeettisia virtuaalituotteita ostetaan, koska niiden odotetaan parantavan mahdollisuutta voittaa. ...
 
Selling virtual goods has become a major source of revenue for developers of online games, virtual worlds and social networking services. In addition, virtual goods are traded between the users of these services. Virtual goods behave differently than material goods, information goods or services, and they should be considered as a completely own type of goods. By understanding motives that drive users to buy virtual goods, developers can not only make virtual goods more desirable, but also shape their core product to support demand of virtual goods. Motives are seen as equal in most of the previous studies about motives for buying virtual goods. This study is based on 17 Laddering interviews of online gamers. Of these interviews, motive chains of buying virtual goods are mapped out and intrinsic motives are identified. Theories of intrinsic, extrinsic and vicarious motives are used as the framework. The results of this study suggest, that the most common motives that drives buying of virtual goods are social motives, curiosity and vicarious motives and the desire for power in the given order. A key observation is that online gamers purchase both functional and purely cosmetic virtual goods based on these motives. For example functional virtual goods that boosts the performance of the gamer, are bought also to satisfy social needs. Also purely cosmetic virtual goods are bought because they are expected to give a competitive edge. ...
 
Alternative title
Virtuaalituotteiden ostajien motiiviketjut
Keywords
virtuaalituotteet verkkopelit virtuaalimaailma motiivit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703291818

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen 

    Mäntylä, Mikko (2021)
    Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) ...
  • Sosiaalinen tuki verkkonuorisotyössä 

    Salo-Jouppila, Satu (2017)
    Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata verkossa tehtävän nuorisotyön vuorovaikutusta sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla videolle tallennettuja nuorten ja ...
  • Toward Successfully Integrating Mini Learning Games into Social Virtual Reality Environments : Recommendations for Improving Open and Distance Learning 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Social virtual reality environments, also known as 3D virtual immersive environments, are threedimensional computer-generated virtual spaces that are increasingly used in attendance-based and distance education. Thanks to ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • Designing and Implementing a Big Open Online Course by Using a 3D Virtual Immersive Environment : Lessons Learned 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Open Education (OE) is a distance learning approach that was strategically chosen by the European Commission (EC) to encourage cost-effective training, upskilling and reskilling of large population groups and workforce ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre