dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Ylämäki, Annika | |
dc.date.accessioned | 2017-03-24T14:24:41Z | |
dc.date.available | 2017-03-24T14:24:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1690428 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53365 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja puheesta heijastuvia kieli-identiteettejä sekä sitä, millaisessa asemassa käytetyt kielet ilmenivät oppilaiden puheessa ja millaista hyötyä he kokivat saavansa oman äidinkielen opetuksesta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 oppilasta arabian ja venäjän kielten opetusryhmistä. Aineisto kerättiin teetättämällä oppilaille kaksi kielten käyttöön ja merkityksiin liittyvää piirrostehtävää ja haastattelemalla heitä piirrosten pohjalta.
Tutkimuksen perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arki on monikielistä, ja äidinkielet ovat oppilaille kaikista tärkeimpiä kieliä. Venäjää ja arabiaa käytettiin pääosin kotona ja sukulaisten kanssa kommunikoidessa, mutta myös ystävien kanssa. Suomen kieli koettiin tärkeäksi Suomessa asumisen, koulunkäynnin ja ihmisten kanssa kommunikoinnin vuoksi. Mediaa käytettäessä pääasiallisena kielenä oli englanti. Arabiankielisten tekstien lukeminen oli vähäisempää kuin muun kielisten tekstien lukeminen.
Oppilaiden kielikäsityksissä äidinkielen määritelmät linkittyivät tieteellisiin määritelmiin. Äidinkieli käsitettiin esimerkiksi perheessä käytetyksi kieleksi, koti- tai syntymaan kieleksi tai ensimmäisenä opituksi kieleksi. Käsitykset omasta kielitaidosta olivat ristiriitaisia, mutta oman äidinkielen osaaminen käsitettiin parhaimmaksi. Kielen oppiminen yhdistettiin erityisesti koulukontekstiin. Englannin kieli nähtiin lingua francana, jonka osaamisesta on hyötyä tulevaisuu-dessa. Oman äidinkielen opetuksen oppilaat kokivat pääosin hyödylliseksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | äidinkieli | |
dc.subject.other | maahanmuuttajataustainen oppilas | |
dc.subject.other | monikielisyys | |
dc.subject.other | kieli-identiteetti | |
dc.subject.other | oman äidinkielen opetus | |
dc.subject.other | kielikäsitys | |
dc.title | Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille | |
dc.title.alternative | kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703241752 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-03-24T14:24:42Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |