Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorDe Meulder, Annukka
dc.date.accessioned2017-03-20T16:14:32Z
dc.date.available2017-03-20T16:14:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1685720
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53317
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyötä perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyötä koulukontekstissa on tutkittu vähän, vaikka se on kouluissa yhä lisääntyvä ilmiö ja yksi keskeinen inkluusiota edistävä toimintatapa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä Grounded Theory -tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin monipuolisesti opettajia ja toimintaterapeutteja haastattelemalla, kyselylomakkeella sekä toimintaterapeuttien verkostoitumispäivässä. Aineisto analysoitiin Grounded Theory -menetelmän mukaisella jatkuvan vertailun menetelmällä, jonka perusteella muodostettiin substantiivinen teoria. Muodostunutta aineistoperustaista teoriaa tarkasteltiin kirjallisuusintegraation avulla. Tutkimuksessa on käsitteellistetty synergiaedun saavuttamisen prosessimalli, joka mallintaa toimintaterapeutin ja opettajan yhteistyötä. Yhteistyöstä saatavan synergiaedun saavuttamiseen ovat yhteydessä niin taustalla toimiva hallinto ja organisaatio kuin ammattilaisten välinen vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus. Toimivan yhteistyön synergiaetu käsitteellistyy tämän tutkimuksen mukaan yhteisöllisenä, inklusiivisena tukena niin yksittäisille oppilaille kuin koulun henkilökunnalle. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opettajan ja toimintaterapeutin monialaisen yhteistyön edistävän inkluusiota tuomalla oikea-aikaista tukea oppilaan luonnolliseen ympäristöön. Kuntoutuksen, kasvatuksen ja opetuksen yhteistyön voidaan myös nähdä edistävän yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamista sekä ammattilaisten itsensä ammatillista kasvua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkuntouttava arki
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.titleSynergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
dc.title.alternativeGrounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703201708
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2017-03-20T16:14:33Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysotoimintaterapia
dc.subject.ysogrounded theory


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot