dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.advisor | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Pulliainen, Antero | |
dc.date.accessioned | 2017-03-17T11:15:13Z | |
dc.date.available | 2017-03-17T11:15:13Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1685411 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53307 | |
dc.description.abstract | Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden
yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa.
Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen
ja luokka-asteen yhteyttä kyseisiin muuttujiin.
Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin yhteistä
minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventio -hanketta, johon osallistui
1344 2. - 5. -luokkalaista Keski- ja Itä-Suomen kouluista vuosina 2013 - 2015. Tutkimus
toteutettiin kyselylomakkeilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että minäpystyvyydellä oli positiivinen yhteys
sekä vahvuuteen ihmissuhteissa että tunne-elämässä. Sukupuolen yhteyttä tarkasteltaessa
tytöt kokivat itsensä vahvemmiksi sekä ihmissuhteita että tunne-elämän
hallinnan vahvuutta mitattaessa. Minäpystyvyydessä merkitseviä eroja ei
havaittu. Luokka-asteella eroa oli ainoastaan minäpystyvyyttä mitattaessa, jossa
3. luokkalaiset arvioivat itsensä pystyvämmiksi kuin 4. luokkalaiset.
Tulokset antavat viitteitä siitä, että pojat kokevat itsensä tunne-elämän hallinnan
ja ihmissuhteiden vahvuuksien osalta heikommiksi. Tämän vuoksi olisikin
tärkeä keskittyä jo alakouluikäisistä alkaen poikien käyttäytymisen ja tunteiden
hallinnan taitojen vahvistamiseen. Minäpystyvyyden arvioiden lasku osoittaa
taas sen, että oppilaiden motivointiin, kannustamiseen ja tukemiseen tulisi
panostaa entistä enemmän. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (36 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703171689 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-03-17T11:15:14Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |