Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTiusanen, Titta
dc.date.accessioned2017-03-16T16:34:35Z
dc.date.available2017-03-16T16:34:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1685718
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53291
dc.description.abstractTarkastelen työssäni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin. Työn ensimmäisessä osassa selvitän musiikin ja laulun merkitystä eri teorioiden näkökulmasta. Onko musiikilla todellakin tärkeä rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja löytyy musiikin käytölle luokkahuoneessa vieraan kielen eri osa-alueiden opetuksessa? Voiko musiikilla vaikuttaa myönteisesti myös muihin osa-alueisiin kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen? Ensimmäisen osan jälkeen esittelen työssä käyttämäni tutkimusmenetelmän eli sisällönanalyysin sekä datan. Tä- män jälkeen tarkastelen Sanomapron kustantamaa, uutta opetussuunnitelmaa (OPS 2014) noudattavaa Go for it!3- sarjan teksti- ja työkirjaa (textbook, workbook). Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi tutkimusten osoittamista musiikin käytön eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, myös siksi, että tutkittavaa materiaalia eli lauluja löytyy enemmän alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mikä vaikuttaisi olevan niiden oppimistarkoitus. Nämä jaettiin neljään kategoriaan tehtävänannon perusteella, ja jokainen tehtävätyyppikategoria käsiteltiin erikseen. Tutkimustuloksista selvisi, että laulujen määrä tutkittavassa aineistossa on melko runsas. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla pidettiin siis tutkimustuloksieni perusteella tärkeänä ainakin niiden runsaan määrän perusteella. Laulujen systemaattisesta esiintymisestä huolimatta tutkimani tehtävät eivät olleet kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sisältävistä harjoituksista on tehtävänannoltaan ”kuuntele ja laula mukana”-tyyppisiä tehtäviä. Tutkimustuloksissa hämmensi myös se, että osa lauluista ei sisältänyt minkäänlaista ohjeistusta. Lopuksi esitänkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sisällön ja käytön suhteen.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (47 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleSongs in Go for it!3- text- and workbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703161681
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-03-16T16:34:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolaulut
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot