dc.contributor.author | Tiusanen, Titta | |
dc.date.accessioned | 2017-03-16T16:34:35Z | |
dc.date.available | 2017-03-16T16:34:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1685718 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53291 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen työssäni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetustyössäni
olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa,
ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin.
Työn ensimmäisessä osassa selvitän musiikin ja laulun merkitystä eri teorioiden näkökulmasta. Onko musiikilla
todellakin tärkeä rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja löytyy musiikin käytölle luokkahuoneessa
vieraan kielen eri osa-alueiden opetuksessa? Voiko musiikilla vaikuttaa myönteisesti myös muihin osa-alueisiin
kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen?
Ensimmäisen osan jälkeen esittelen työssä käyttämäni tutkimusmenetelmän eli sisällönanalyysin sekä datan. Tä-
män jälkeen tarkastelen Sanomapron kustantamaa, uutta opetussuunnitelmaa (OPS 2014) noudattavaa Go for it!3-
sarjan teksti- ja työkirjaa (textbook, workbook). Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi
tutkimusten osoittamista musiikin käytön eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, myös siksi, että tutkittavaa
materiaalia eli lauluja löytyy enemmän alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö
mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mikä vaikuttaisi olevan niiden oppimistarkoitus. Nämä jaettiin
neljään kategoriaan tehtävänannon perusteella, ja jokainen tehtävätyyppikategoria käsiteltiin erikseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että laulujen määrä tutkittavassa aineistossa on melko runsas. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta
kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla pidettiin siis tutkimustuloksieni
perusteella tärkeänä ainakin niiden runsaan määrän perusteella. Laulujen systemaattisesta esiintymisestä huolimatta
tutkimani tehtävät eivät olleet kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sisältävistä harjoituksista on
tehtävänannoltaan ”kuuntele ja laula mukana”-tyyppisiä tehtäviä. Tutkimustuloksissa hämmensi myös se, että osa
lauluista ei sisältänyt minkäänlaista ohjeistusta. Lopuksi esitänkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sisällön
ja käytön suhteen. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (47 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Songs in Go for it!3- text- and workbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703161681 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2017-03-16T16:34:36Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | laulut | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |