University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Songs in Go for it!3- text- and workbooks

Thumbnail
View/Open
595.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tiusanen, Titta
Date
2017
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tarkastelen työssäni laulujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa englannin oppikirjoissa. Opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien kieltenoppijoiden opetuksessa, ja tämän havainnon perusteella kiinnostuin tutkimaan aihetta tarkemmin. Työn ensimmäisessä osassa selvitän musiikin ja laulun merkitystä eri teorioiden näkökulmasta. Onko musiikilla todellakin tärkeä rooli lasten kieltenoppimisessa? Millaisia perusteluja löytyy musiikin käytölle luokkahuoneessa vieraan kielen eri osa-alueiden opetuksessa? Voiko musiikilla vaikuttaa myönteisesti myös muihin osa-alueisiin kuin varsinaiseen kielenoppimiseen, esimerkiksi luokan ilmapiirin parantamiseen? Ensimmäisen osan jälkeen esittelen työssä käyttämäni tutkimusmenetelmän eli sisällönanalyysin sekä datan. Tä- män jälkeen tarkastelen Sanomapron kustantamaa, uutta opetussuunnitelmaa (OPS 2014) noudattavaa Go for it!3- sarjan teksti- ja työkirjaa (textbook, workbook). Tutkimuskohteiksi valittiin alakoulun oppikirjat johtuen paitsi tutkimusten osoittamista musiikin käytön eduista etenkin lasten kieltenopetuksessa, myös siksi, että tutkittavaa materiaalia eli lauluja löytyy enemmän alakouluihin suunnatuista oppikirjoista. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö mainituista oppikirjoista lauluja, kuinka paljon ja mikä vaikuttaisi olevan niiden oppimistarkoitus. Nämä jaettiin neljään kategoriaan tehtävänannon perusteella, ja jokainen tehtävätyyppikategoria käsiteltiin erikseen. Tutkimustuloksista selvisi, että laulujen määrä tutkittavassa aineistossa on melko runsas. Laulujen tarjoamaa mahdollisuutta kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja tietoja kielen eri osa-alueilla pidettiin siis tutkimustuloksieni perusteella tärkeänä ainakin niiden runsaan määrän perusteella. Laulujen systemaattisesta esiintymisestä huolimatta tutkimani tehtävät eivät olleet kovinkaan monipuolisia, vaan suuri osa laulun sisältävistä harjoituksista on tehtävänannoltaan ”kuuntele ja laula mukana”-tyyppisiä tehtäviä. Tutkimustuloksissa hämmensi myös se, että osa lauluista ei sisältänyt minkäänlaista ohjeistusta. Lopuksi esitänkin mahdollisia parannusehdotuksia laulujen sisällön ja käytön suhteen. ...
Keywords
laulut musiikki kielet opetus oppiminen oppikirjat kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703161681

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt 

    Ylinen, Sasu (2019)
    Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu ...
  • Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch 

    Rentola, Sara-Miina (2017)
    Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ...
  • Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk 

    Bergö, Anne-Lie (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ...
  • Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande 

    Tiusanen, Titta (2013)
    Tarkastelen työssäni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre