Vuorovaikutus johtamisen perustana : käsityksiä dialogisesta johtamisesta
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Viestintä ja johtaminen ovat keskeisiä ilmiöitä työelämässä, ja niiden on myös todettu
olevan keinoja työelämän parantamiseen. Autoritäärinen johtamismalli soveltuu
huonosti asiantuntijaorganisaatioon, jonka työntekijät odottavat johtamiselta enemmän
kuin suljettujen ovien takana tehtyjä päätöksiä ja yksipuolisia käskyjä. Dialoginen
johtaminen on yksi monista johtamismalleista, jotka pyrkivät vastaamaan johtamiselle
nykypäivänä asetettuihin haasteisiin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä dialogisen johtamisen
ilmiöstä selvittämällä, millaisia käsityksiä tutkimuksen kohdeorganisaation henkilöillä
on esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä sekä johtamisesta, sekä kuinka nämä
käsitykset suhteutuvat kirjallisuudessa kuvattuun dialogiseen johtamiseen. Tutkimus
toteutettiin kvalitatiivisena fenomenografisena tutkimuksena, jossa oli myös
tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla
kymmentä henkilöä. Haastatteluaineisto analysointiin tietokoneavusteisesti
fenomenografisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen päätuloksena syntyi kaksi tulosavaruutta, joista ensimmäinen
kuvaa haastateltavien käsitysten kirjoa esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä ja
toinen käsitysten kirjoa johtamisesta. Tulosavaruuksien kuvauskategoriat asettuivat
horisontaalisesti ja hierarkkisesti. Tutkimuksen keskeisimpien tulosten perusteella
useat käsitykset sekä hyvästä esimiehen ja alaisen välisestä viestinnästä että hyvästä
johtamisesta vastaavat kirjallisuudessa kuvattua dialogiin perustuvaa dialogista
johtamista. Kirjallisuudessa määritellyn dialogisen johtamisen kanssa ristiriitaiset
käsitykset voivat tarjota tämän tapauksen ylittävää tietoa siitä, mitkä ovat esimiehen ja
alaisen välisen viestinnän ja johtamisen yleiset pullonkaulat organisaatioissa.
...


Alternative title
Käsityksiä dialogisesta johtamisestaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa
Halttu, Maria-Sofia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen ... -
Työntekijöiden ja esimiesten käsityksiä työhyvinvoinnin toteutumisesta ja kehittämishaasteista suurteollisuusyrityksessä : haastattelututkimus
Koskinen, Petra (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten esimiehet ja työntekijät kokevat työhyvinvoinnin toteutumisen yrityksessä ja miten heidän mielestä yrityksen työhyvinvointia voitaisiin jatkossa kehittää. Tavoitteena oli luoda ... -
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ... -
Ovi kävi, mutta kuka tuli sisään? : käsityksiä tekoälyn potentiaalista vuorovaikutuksen osana finanssiorganisaatiossa
Tammisalo, Janita (2019)Tämän pro gradu-tutkielman fokuksessa on tekoälyn potentiaali vuorovaikutuksessa. Tutkimuskysymyksenä on ”miten tekoäly koetaan esimiehen ja työntekijän vuorovai-kutuksen välineenä.” Tarkoituksena on laadullisin menetelmin ... -
Esimiesten vuorovaikutusosaaminen
Nyystilä, Jenni (2007)