dc.contributor.advisor | Okkolin, Mari-Anne | |
dc.contributor.advisor | Lappalainen, Pertti | |
dc.contributor.author | Rajakangas, Virpi | |
dc.date.accessioned | 2017-02-23T12:07:57Z | |
dc.date.available | 2017-02-23T12:07:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1674060 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53098 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Rajakangas, Virpi. 2017. Opettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana. Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma. 57 sivua.
Ammatillinen opettaja on tärkeässä asemassa ohjatessaan opiskelijoiden kehittymistä ihmisinä ja myös yhteiskunnan jäseninä. Kansalaiskasvatus tukee näitä tavoitteita. Ammatillinen opettajakoulutus puolestaan on keskeisessä asemassa, kun kyseessä on tulevien opettajien valmiudet toimia tämä näkökulma huomioiden työssään. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda tietoa ammatillisesta opettajakoulutuksesta kansalaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimustehtävien avulla selvitetään, miten kansalaiskasvatus opettajaopiskelijoiden mielestä tulee esille ammatillisessa opettajakoulutuksessa ja millainen merkitys ammatillisella opettajakoulutuksella on opettajaopiskelijoille kansalaiskasvattajina.
Tutkimuksen tausta osiossa käsitellään kansalaiskasvatuksen yhteiskunnallista tarvetta. Ammatillista opettajakoulutusta tarkastellaan sosiaalipedagogiikan, kriittisen pedagogiikan, osallistavan pedagogiikan ja andragogiikan näkökulmasta. Myös koulutusta ohjaava oppimiskäsitys on esillä sosiokonstruktivistisen oppimisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona ovat Oulun opettajakorkeakoulun HOPE-ryhmän opettajaopiskelijoiden v.2014-2015 aikana tekemät näyttöportfoliot sekä opiskelijoiden haastattelulomakkeiden vastaukset. Tutkimuksessa käytetään aineiston analysointiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan kansalaiskasvatus ammatillisessa opettajakoulutuksessa on toimintaa ohjaava kulttuuri, jossa korostuu yhteisöllisyys ja ohjausosaaminen. Tutkimustulosten perusteella opettajakoulutuksen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana on kasvatusosaamisen kehittyminen, jossa ilmenee kyky tarkastella omaa pedagogista toimintaansa kriittisesti pyrkien sitä koko ajan kehittämään. Asiasanat: ammatillinen opettajakoulutus, kansalaiskasvatus, pedagogiikka, oppimiskäsitys | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (57 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ammatillinen opettajakoulutus | |
dc.subject.other | kansalaiskasvatus | |
dc.subject.other | pedagogiikka | |
dc.subject.other | oppimiskäsitys | |
dc.title | Opettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201702231512 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2017-02-23T12:07:58Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatillinen opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | kansalaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |