English language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
Suomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä yhteistyötä ja tutkijat työskentelevät usein tieteellisen tuotoksen julkaisemiseksi englannin kielellä. Euroopassa ja Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, lingua franca–asemassa oleva englanti toimii tutkijayhteisöissä tieteellisen kanssakäymisen välineenä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten ympäristöalalla toimivien tutkijoiden englannin kielen käyttöön liittyviä tarpeita sekä verrata niitä heidän kielitaitoonsa. Vertailua käytettiin lähtökohtana kielikoulutustarpeen selvittämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena oli kahdeksan valtion tutkimuslaitoksessa työskentelevää tutkijaa. Tutkimuksessa selvitettiin heidän työtehtäviinsä liittyvää kielenkäyttöä haastattelun muodossa toteutetun tarveanalyysin avulla sekä testattiin heidän kielitaitonsa tasoa DIALANG-kielitestillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kirjallisen kielitaidon osalta tutkijoiden taitotaso on kielitarpeiden tasolla. Eurooppalaisen viitekehyksen mukainen taitotaso tutkijoilla oli C1 eli he olivat tasoltaan taitavia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon osalta haasteita löytyi enemmän, kuten esimerkiksi spontaanin englanninkielisen keskustelun seuraamisessa sekä siihen osallistumisessa. Tämä selittyy osittain tutkijoiden työnkuvan kautta, sillä tutkimukseen osallistuneet tutkijat työskentelevät englannin kielellä pääsääntöisesti kirjallisesti. Tulosten perusteella työelämään valmistavalla ja työelämässä tapahtuvassa koulutuksessa on tarpeen huomioida suullisen kielenkäytön haasteita työelämässä lingua franca englannin yleistyessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
English language proficiency in multicultural teamwork : student perspectives
Stenzel, Linda (2021)Nykypäivän maailmassa monikulttuurinen tiimityö on yleinen ilmiö, jota voi kohdata sekä korkeakouluissa että yrityksissä ympäri maailmaa. Viestinnällä oletetaan olevan kriittinen rooli tiimityössä ja kansainvälisissä ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
A Thematic Analysis On Group Communication : How do University students evaluate themselves and what role does English as a lingua franca play?
Charalampous, Eleni (2024)In higher education institutions students very often have to collaborate in groups in order to complete a task. This study examines how international students of a mid-size university in Finland, experience group communication ...