Populaarimusiikin eri genret lukion musiikinopetuksessa
Kandidaatintutkiemassani lähestyn populaarimusiikkia ja sen genrejä lukio opetuksen näkökulmasta. Selvitän
genrejen syntymisen ja niihin vaikuttaneet tekijät, sekä minkälaisia kulttuurisia piirteitä niihin liittyy. Kiinnitän
huomiota ideologiohin genrejen takana ja miten niiden kehitys on vaikuttanut tulevina vuosikymmeninä.
Populaarimusiikin genrejä lähestyn Grove Music Onlinen tarjoamien artikkeleiden näkökulmasta.
Tutkin, miten populaarimusiikin eri genret näkyvät lukion musiikinopetuksessa ja miten oppimateriaaleissa
annetaan sijaa genreille. Erityishuomiota kiinnitän, miten genret jakaantuvat keskenään ja kuinka paljon
populaarimusiikkia käsitellään suhteessa muuhun musiikkiin. Selvitän, mitä mahdollisuuksia lukion
opetussuunnitelman perusteet antavat populaarimusiikin opetukseen ja miten lukion asemaa yleissivistävänä
koulutuksena voi hyödyntää populaarimusiikin opetuksessa.
Pohdin, miten opettaja voisi edistää populaarimusiikin historian tuntemusta. Otan huomioon myös, miten
populaarimusiikin tuntemus voi olla opiskelijan identiteetin kehityksen tukena ja mitkä sen vaikutukset voivat olla
opiskelijan maailmankuvaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukion opetussuunnitelman perusteiden uudistus musiikinopetuksessa
Bondfolk, Aleksi (2017)Tutkin kanditutkielmassani lukion opetussuunnitelman perusteiden päivityksessä perusteisiin tehtyjä muutoksia. Selvitän mitä asioita painotetaan vuoden 2003, ja mitä vuoden 2015 perusteissa. Opetussuunnitelman ... -
Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Harju, Lari (2024)Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa ... -
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen toteutuminen lukion musiikinopetuksessa
Maisio, Mikko (2003) -
Jaksottaminen lukion musiikinopetuksessa
Halme, Heli (1997) -
Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa
Lind, Henna (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.