Show simple item record

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.authorNieminen, Teemu
dc.contributor.authorRenvall, Lauri
dc.date.accessioned2017-02-08T09:26:01Z
dc.date.available2017-02-08T09:26:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672498
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52989
dc.description.abstractAloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset tekijät kuten opettajiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset ja alati muuttuva työympäristö (Luukkainen 2005; Niemi 1999). Idea tarjota tukea aloittelevalle opettajalle syntyi kirjoittajien omista kokemuksista ja keskusteluista koskien aloittelevan opettajan asemaa. Monia kollegojamme huolestutti opetusharjoittelujakson pituus, ja moni tuleva aineenopettaja koki, ettei ollut valmis kohtaamaan kielen aineenopettajan ammattia. Näistä huolenaiheista päättelimme, että aloittelevalla opettajalla olisi tarve ulkoiselle tukilähteelle, ja päätimme luoda materiaalipaketin muodossa oppaan, joka on suunnattu suomalaiselle aloittelevalle opettajalle pääpainona kielten opettajat. Tutkimuksesta muodostui opas joka tarjoaa tuleville ja aloitteleville kielten opettajille käsin kosketeltavia neuvoja usein kysytyt kysymykset (UKK) -muodossa, ja työkaluja ammatilliseen- ja henkiseen kasvuun. Oppaan aineisto kerättiin kahdessa osassa. Tulevat ja aloittelevat aineenopettajat esittivät heitä askarruttavia kysymyksiä tulevasta työstään, jonka jälkeen kysymyksiin vastasivat kokeneet opettajat, mistä muodostui oppaan dialogi. Aiemmat oppaat ovat keskittyneet enimmäkseen tiettyyn ongelmakategoriaan ja käsittelevät opettajaa yleisesti eivätkä keskity aloitteleviin opettajiin ja induktiovaiheeseen. Vaikka suurin osa tutkielman oppaan määrittävistä elementeistä löytyvät yksittäisinä muista opettajaoppaista, tähän mennessä ei ole olemassa yhtä julkaisua, joka keskittyy aloittelevaan suomalaiseen kielen opettajaan jonka sisältö kattaa monia ongelmakategorioita ja joka on esitetty dialogi-muodossa. Teoreettinen tausta pyrkii selittämään kuinka opas voi auttaa aloittelevaa opettajaa stressin ja työuupumuksen kanssa. Tutkielman lopussa pohditaan samantyylisen oppaan tulevia kehittämiskeinoja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (141 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherteacher stress
dc.subject.otherdialogue
dc.subject.otherprofessional growth
dc.subject.otheridentity
dc.subject.othersubject
dc.subject.otheragency
dc.subject.othermentoring
dc.subject.otherguide
dc.titleThe novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
dc.title.alternativeDialogue between the new and the experienced language teacher
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702081384
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-02-08T09:26:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysomentorointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record