University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development

Thumbnail
View/Open
2.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Pennanen, Matti
Date
2023

 
The purpose of this study was, first, to examine Finnish peer-group mentoring practices and how they are prefigured by practice arrangements (practice architectures) in the Finnish educational context (practice landscape), based on certain historically developed notions that define the role and task of the teachers (practice traditions). Second, this study aimed to provide research-based knowledge for the application of peer learning to teachers’ professional learning and development. This study utilises the theory of practice architectures as the theoretical framework and analytical tool. According to the theory of practice architectures, practices are enabled and constrained by cultural-discursive, material-economic, and social-political arrangements, which are specific to the site of the practice. This article-based dissertation consists of four sub-studies, of which three were interrogation of the Finnish model of peer-group mentoring, and one sub-study examined the methodological view for the conceptual investigation of peer-group mentoring. Methodologically, this dissertation represents qualitative research in the fields of teacher education and mentoring. Several datasets were utilised in this study. Empirical data in Studies 1 and 2 were collected in teachers’ focus group interviews, and teachers’ essay writings were gathered using the Method of Empathy Bases Stories. Study 3 was a review article of 46 research papers on peer-group mentoring. Study 4 was an autoethnographical investigation of the research process, and data consisted of self-reflective writings of the four research participants in Studies 1 and 2. The main findings of this study are that peer-group mentoring supports teachers’ professional development and that it can be used for the induction of new teachers and for facilitating teachers’ peer learning. However, the national practice architectures do not sufficiently support the organisation of mentoring in Finland. The problems lie particularly in the material–economic and social–political practice architectures, which are manifested in the absence of national funding and collective agreements as necessary conditions for the establishment of mentoring. ...
 
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen vertaisryhmämentoroinnin käytäntöjä ja niitä määrittäviä tekijöitä, käytäntöarkkitehtuureja, suomalaisessa koulutusjärjestel-mässä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkimusperustaista tietoa vertaisoppimisen soveltamisesta osana opettajien ammatillista oppimista ja kehittymistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin käytäntöarkkitehtuuriteoriaa teoreettisena viitekehyksenä ja analyyttisenä työkaluna. Käytäntöarkkitehtuuriteorian mukaan käytännöt mahdollistuvat ja rajoittuvat kolmenlaisten ennakkoehtojen perusteella, jotka määrittyvät paikallisesti. Näitä ovat kulttuuris-diskursiiviset, materiaalis-ekonomiset ja sosiaalis-poliittiset ennakkoehdot. Artikkelimuotoinen väitöstyö koostui neljästä osatutkimuksesta, joista kolmen keskiössä oli suomalaisen vertaisryhmämentoroinnin tarkastelu ja yksi osatutkimuksista tarkasteli väitöstyön metodista lähestymistapaa osana vertaisryhmämentoroinnin käsitteellistä tutkimusta. Väitöstyö edustaa laadullista opettajankoulutuksen ja mentoroinnin tutkimusta. Väitöstyössä hyödynnettiin useampaa aineistoa. Osatutkimuksissa 1 ja 2 aineisto koostui opettajien pienryhmähaastatteluista ja opettajien kirjoitelma-aineistosta, jossa hyödynnettiin eläytymismenetelmää. Osatutkimus kolme oli katsausartikkeli, jossa käsiteltiin yhteensä 46:ta tutkimusjulkaisua vertaisryhmämentorointiin liittyen. Osatutkimuksessa 4 hyödynnettiin neljän tutkijan reflektiivisiä kirjoituksia tutkimuksen prosessista, joita analysoitiin autoetnografian keinoin. Väitöstutkimuksen keskeisin havainto on, että vertaisryhmämentorointi tukee opettajien ammatillista kehittymistä ja vertaisryhmämentorointia voidaan soveltaa opettajien perehdyttämiseen, jolla tuetaan opettajien välistä vertaisoppimista. Kansallisella tasolla käytännön arkkitehtuurit eivät kuitenkaan tue riittävästi mentoroinnin järjestämistä. Keskeisimmät haasteet ovat rahoituksen järjestäminen ja kansallinen sopiminen riittävistä ehdoista mentoroinnin järjestämiseksi. ...
 
ISBN
978-951-39-9270-5
Contains publications
  • Artikkeli I: Pennanen, M., Bristol, L., Wilkinson, J., & Heikkinen, H. L. (2016). What is ‘good’ mentoring? Understanding mentoring practices of teacher induction through case studies of Finland and Australia. Pedagogy, Culture and Society, 24(1), 27-53. DOI: 10.1080/14681366.2015.1083045. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/66458
  • Artikkeli II: Pennanen, M., Heikkinen, H. L., & Tynjälä, P. (2020). Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(3), 355-371. DOI: 10.1080/00313831.2018.1554601
  • Artikkeli III: Tynjälä, P., Pennanen, M., Markkanen, I., & Heikkinen, H. L. T. (2021). Finnish model of peer‐group mentoring : review of research. Annals of the New York Academy of Sciences, 1483(1), 208-223. DOI: 10.1111/nyas.14296. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/67154
  • Artikkeli IV: Pennanen, M., Bristol, L. S. M., Wilkinson, J., & Heikkinen, H. L. (2017). Articulating the Practice Architectures of Collaborative Research Practice. In K. Mahon, S. Francisco, & S. Kemmis (Eds.), Exploring Education and Professional Practice : Through the Lens of Practice Architectures (pp. 201-217). Springer. DOI: 10.1007/978-981-10-2219-7_12. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/66457
Keywords
peer-group mentoring vertaisryhmämentorointi professional development ammatillinen kehittyminen induction mentoring mentorointi teachers opettajat perehdyttäminen familiarisation ammatillinen kehitys practice käytäntö
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9270-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3176]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • What is ‘good’ mentoring? Understanding mentoring practices of teacher induction through case studies of Finland and Australia 

    Pennanen, Matti; Bristol, Laurette; Wilkinson, Jane; Heikkinen, Hannu L.T. (Routledge, 2016)
    Mentoring is a practice widely utilised to support new teachers. However, in locally formed systems, the practice of mentoring is conditioned by traditions and arrangements specific to the site. To understand ‘good’ ...
  • A Brief History of the Peer-Group Mentoring Model in Finland : Struggling for Space in a Contested Niche 

    Heikkinen, Hannu L. T.; Pennanen, Matti; Markkanen, Ilona; Tynjälä,Päivi (Cappelen Damm, 2020)
    The aim of this article is to introduce and reflect on the development of mentoring in Finland as implemented in the form of the Peer-Group Mentoring (PGM) model. Firstly, the main characteristics and principles of the PGM ...
  • Finnish model of peer‐group mentoring : review of research 

    Tynjälä, Päivi; Pennanen, Matti; Markkanen, Ilona; Heikkinen, Hannu L. T. (Wiley-Blackwell; New York Academy of Sciences, 2021)
    This article reviews research on the Finnish model of peer‐group mentoring (PGM). The theoretical foundation of the model is based on the constructivist theory of learning, the concept of autonomy in teaching profession, ...
  • Mentoring and Induction in the Nordic Countries : Some Introductory Remarks 

    Olsen, Knut-Rune; Bjerkholt, Eva M.; Heikkinen, Hannu L. T. (Cappelen Damm, 2020)
  • The moral work of becoming a professional : The interactional practices of storytelling in professional peer mentoring groups 

    Nissi, Riikka; Pässilä, Anne (John Benjamins Publishing Company, 2022)
    In contemporary working life, art-based initiatives are increasingly used in organizational training and development. For artists, this has created new employment opportunities as creative entrepreneurs who provide specialist ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre