The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten identiteetin muodostaminen ja stressi (Kyriacou 2001; Niemi 1998), sekä ulkoiset tekijät kuten opettajiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset ja alati muuttuva työympäristö (Luukkainen 2005; Niemi 1999). Idea tarjota tukea aloittelevalle opettajalle syntyi kirjoittajien omista kokemuksista ja keskusteluista koskien aloittelevan opettajan asemaa. Monia kollegojamme huolestutti opetusharjoittelujakson pituus, ja moni tuleva aineenopettaja koki, ettei ollut valmis kohtaamaan kielen aineenopettajan ammattia. Näistä huolenaiheista päättelimme, että aloittelevalla opettajalla olisi tarve ulkoiselle tukilähteelle, ja päätimme luoda materiaalipaketin muodossa oppaan, joka on suunnattu suomalaiselle aloittelevalle opettajalle pääpainona kielten opettajat. Tutkimuksesta muodostui opas joka tarjoaa tuleville ja aloitteleville kielten opettajille käsin kosketeltavia neuvoja usein kysytyt kysymykset (UKK) -muodossa, ja työkaluja ammatilliseen- ja henkiseen kasvuun. Oppaan aineisto kerättiin kahdessa osassa. Tulevat ja aloittelevat aineenopettajat esittivät heitä askarruttavia kysymyksiä tulevasta työstään, jonka jälkeen kysymyksiin vastasivat kokeneet opettajat, mistä muodostui oppaan dialogi. Aiemmat oppaat ovat keskittyneet enimmäkseen tiettyyn ongelmakategoriaan ja käsittelevät opettajaa yleisesti eivätkä keskity aloitteleviin opettajiin ja induktiovaiheeseen. Vaikka suurin osa tutkielman oppaan määrittävistä elementeistä löytyvät yksittäisinä muista opettajaoppaista, tähän mennessä ei ole olemassa yhtä julkaisua, joka keskittyy aloittelevaan suomalaiseen kielen opettajaan jonka sisältö kattaa monia ongelmakategorioita ja joka on esitetty dialogi-muodossa. Teoreettinen tausta pyrkii selittämään kuinka opas voi auttaa aloittelevaa opettajaa stressin ja työuupumuksen kanssa. Tutkielman lopussa pohditaan samantyylisen oppaan tulevia kehittämiskeinoja.
...
Muu nimeke
Dialogue between the new and the experienced language teacherAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development
Pennanen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2023)The purpose of this study was, first, to examine Finnish peer-group mentoring practices and how they are prefigured by practice arrangements (practice architectures) in the Finnish educational context (practice landscape), ... -
Teachers’ stress as a moderator of the impact of a professional development intervention on preschool children’s social-emotional learning
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Muotka, Joona; Sajaniemi, Nina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)This study examined the extent to which the impact of a universal professional development (PD) intervention program on children’s early social-emotional learning (SEL) is dependent on early childhood education (ECE) ... -
Exploring Mentor Teachers’ Experiences and Practices in Japan : Formative Intervention for Self-Directed Development of Novice Teachers
Goto, Ikuko; Yada, Takumi (Walter de Gruyter, 2024)This study pursues interventions by mentors in different mentoring phases. The mentoring refers to Engeström’s (2011. From design experiments to formative interventions. Theory & Psychology, 21(5), 598–628) formative ... -
The moral work of becoming a professional : The interactional practices of storytelling in professional peer mentoring groups
Nissi, Riikka; Pässilä, Anne (John Benjamins Publishing Company, 2022)In contemporary working life, art-based initiatives are increasingly used in organizational training and development. For artists, this has created new employment opportunities as creative entrepreneurs who provide specialist ... -
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme
Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.