"Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
TIIVISTELMÄ
Juvakka, Jenni. 2016. ”Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa” – viidesluokkalaisten näkemys kouluviihtyvyydestä. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 sivua.
Tämä tutkimus tarkastelee viidesluokkalaisten oppilaiden kouluviihtyvyyttä. Tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja liikuntatuntien viihtyvyydestä. Tavoitteena oli lisätä tietoutta kouluviihtyvyyteen ja liikuntatuntien viihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä, jotta jokaiselle oppilaalle pystytäisiin luomaan mahdollisimman viihtyisä koulutie. Lisäksi tarkoituksena oli kriittisesti arvioida kouluviihtyvyyden käsitettä ja tarkastella sen yhteyttä kouluhyvinvoinnin käsitteeseen. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tavoittaa ja ymmärtää oppilaiden näkemyksiä kouluviihtyvyydestä. Aineisto kerättiin Jyväskylästä keväällä 2016 kyselynä, joka sisälsi sekä käsitekarttoja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 31 jyväskyläläisen koulun oppilasta, 12 tyttöä ja 19 poikaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti käyttämällä Milesin ja Hubermanin (1994) aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoitu aineisto jakautui kolmeen pääluokkaan: sosiaalisiin suhteisiin, koulun toimintakulttuuriin ja kouluhyvinvointiin. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa oppilaista kokee sosiaaliset suhteet merkittävänä kouluviihtyvyyteen yhteydessä olevana ja selittävänä tekijänä. Sosiaalisista suhteista erityisesti kaverit ja opettaja nähtiin viihtyvyyteen yhteydessä oleviksi tekijöiksi. Myös koulun olosuhteiden, kuten välituntien ja ruokailun, nähtiin yleensä olevan yhteydessä kouluviihtyvyyteen, mutta niitä ei koettu kouluviihtyvyyttä selittäväksi tekijäksi. Lisäksi huomioitavaa oli yleisen kouluviihtyvyyden osalta vastauksien oppiainekeskeisyys, kun oppilaat määrittelivät viihtyvyyttänsä eri oppiaineiden kautta. Vastaavasti liikuntatuntien osalta huomattavaa oli liikuntamuotojen yhteys viihtyvyyteen. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista enemmistö viihtyi koulussa hyvin, kun taas liikuntatunneilla oppilaat jakautuivat tasaisesti joko hyvin tai kohtalaisesti viihtyvien ryhmiin.
Huomattavaa on kuitenkin se, että tästä huolimatta suurin osa oppilaita koki viihtyvänsä liikuntatunneilla paremmin kuin koulussa yleisesti.
Asiasanat: kouluviihtyvyys, liikuntatuntien viihtyvyys, sosiaaliset suhteet, kouluhyvinvointi ja koulun toimintakulttuuri
...
Alternative title
Viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
Ylinen, Irene (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ... -
Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
Hautala, Jukka; Vuorela, Sami (2013)Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. ...