Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.authorVäänänen, Laura
dc.date.accessioned2016-12-21T16:23:13Z
dc.date.available2016-12-21T16:23:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645210
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52509
dc.description.abstractOlen tarkastellut tutkielmassani äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaopiskelijan omaa kirjoittamista opiskeluvaiheen merkitysten, ammattitaitovaatimusten ja pedagogiikalle tarjoutuvien oivallusten näkökulmista. Pyrkimyksenäni on ollut laajentaa kotimaista kirjoittamisen tutkimuksen aluetta kohdistamalla tutkiva katse koulukirjoittamista opettavien opettajien ja opettajaopiskelijoiden suuntaan. Tutkimuskysymykseni olivat: Mitä opiskeluvaiheen oma kirjoittaminen voisi merkitä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuudelle? Miten oma kirjoittaminen vahvistaa tulevan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan ammattitaitoa? Mitä uutta oivallan kirjoittamisen pedagogiikasta oman kirjoittamisen kautta? Tarkastelen pitkän, fiktiivisen tekstin luomisen prosessia ja sen pedagogisia implikaatioita opettajaopiskelijan tulevan ammatin kannalta. Aineistonani oli omaa käsikirjoitusprosessiani reflektoiva työpäiväkirjani, jolloin olen toiminut itseni informanttina ja täydentänyt itsereflektiota työpäiväkirjaani tutkimalla. Jäsensin aineistoni teemoittelun avulla. Analyysi tukena käytin opettajuuden ja kirjoittamisen kosketuspintoja käsittelevää tutkimusta, erityisesti Jill Karle Leahmanin ajatuksia. Tutkimus osoitti, että äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelijan oma kirjoittaminen on parhaimmillaan arvokasta sekä omakohtaisesti että opettajuuden kannalta. Se tarjoaa mahdollisuuden ammatti-identiteetin tunnusteluun, tukee opettajuuden hahmottamista ja rakentumista sekä haastaa pohtimaan, missä määrin omalla kirjoittamisella ylipäänsä on merkitystä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuuden kannalta. Tutkimus tukee Leahmanin ajatusta siitä, että kirjoittaja/opettajalla voidaan ajatella olevan kyky nivoa toisiinsa teoria, tutkimus ja käytännön tasot.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkirjoittamisen pedagogiikka
dc.subject.otheräidinkieli ja kirjallisuus
dc.subject.otheropettaja kirjoittajana
dc.titleOpettaja kirjoittajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612215228
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.date.updated2016-12-21T16:23:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot