dc.contributor.advisor | Niemi-Pynttäri, Risto | |
dc.contributor.author | Väänänen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2016-12-21T16:23:13Z | |
dc.date.available | 2016-12-21T16:23:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645210 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52509 | |
dc.description.abstract | Olen tarkastellut tutkielmassani äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaopiskelijan omaa kirjoittamista opiskeluvaiheen merkitysten, ammattitaitovaatimusten ja pedagogiikalle tarjoutuvien oivallusten näkökulmista. Pyrkimyksenäni on ollut laajentaa kotimaista kirjoittamisen tutkimuksen aluetta kohdistamalla tutkiva katse koulukirjoittamista opettavien opettajien ja opettajaopiskelijoiden suuntaan.
Tutkimuskysymykseni olivat:
Mitä opiskeluvaiheen oma kirjoittaminen voisi merkitä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuudelle?
Miten oma kirjoittaminen vahvistaa tulevan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan ammattitaitoa?
Mitä uutta oivallan kirjoittamisen pedagogiikasta oman kirjoittamisen kautta?
Tarkastelen pitkän, fiktiivisen tekstin luomisen prosessia ja sen pedagogisia implikaatioita opettajaopiskelijan tulevan ammatin kannalta. Aineistonani oli omaa käsikirjoitusprosessiani reflektoiva työpäiväkirjani, jolloin olen toiminut itseni informanttina ja täydentänyt itsereflektiota työpäiväkirjaani tutkimalla. Jäsensin aineistoni teemoittelun avulla. Analyysi tukena käytin opettajuuden ja kirjoittamisen kosketuspintoja käsittelevää tutkimusta, erityisesti Jill Karle Leahmanin ajatuksia.
Tutkimus osoitti, että äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelijan oma kirjoittaminen on parhaimmillaan arvokasta sekä omakohtaisesti että opettajuuden kannalta. Se tarjoaa mahdollisuuden ammatti-identiteetin tunnusteluun, tukee opettajuuden hahmottamista ja rakentumista sekä haastaa pohtimaan, missä määrin omalla kirjoittamisella ylipäänsä on merkitystä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuuden kannalta. Tutkimus tukee Leahmanin ajatusta siitä, että kirjoittaja/opettajalla voidaan ajatella olevan kyky nivoa toisiinsa teoria, tutkimus ja käytännön tasot. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (84 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kirjoittamisen pedagogiikka | |
dc.subject.other | äidinkieli ja kirjallisuus | |
dc.subject.other | opettaja kirjoittajana | |
dc.title | Opettaja kirjoittajana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612215228 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.date.updated | 2016-12-21T16:23:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |