Opettaja kirjoittajana
Olen tarkastellut tutkielmassani äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaopiskelijan omaa kirjoittamista opiskeluvaiheen merkitysten, ammattitaitovaatimusten ja pedagogiikalle tarjoutuvien oivallusten näkökulmista. Pyrkimyksenäni on ollut laajentaa kotimaista kirjoittamisen tutkimuksen aluetta kohdistamalla tutkiva katse koulukirjoittamista opettavien opettajien ja opettajaopiskelijoiden suuntaan.
Tutkimuskysymykseni olivat:
Mitä opiskeluvaiheen oma kirjoittaminen voisi merkitä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuudelle?
Miten oma kirjoittaminen vahvistaa tulevan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan ammattitaitoa?
Mitä uutta oivallan kirjoittamisen pedagogiikasta oman kirjoittamisen kautta?
Tarkastelen pitkän, fiktiivisen tekstin luomisen prosessia ja sen pedagogisia implikaatioita opettajaopiskelijan tulevan ammatin kannalta. Aineistonani oli omaa käsikirjoitusprosessiani reflektoiva työpäiväkirjani, jolloin olen toiminut itseni informanttina ja täydentänyt itsereflektiota työpäiväkirjaani tutkimalla. Jäsensin aineistoni teemoittelun avulla. Analyysi tukena käytin opettajuuden ja kirjoittamisen kosketuspintoja käsittelevää tutkimusta, erityisesti Jill Karle Leahmanin ajatuksia.
Tutkimus osoitti, että äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelijan oma kirjoittaminen on parhaimmillaan arvokasta sekä omakohtaisesti että opettajuuden kannalta. Se tarjoaa mahdollisuuden ammatti-identiteetin tunnusteluun, tukee opettajuuden hahmottamista ja rakentumista sekä haastaa pohtimaan, missä määrin omalla kirjoittamisella ylipäänsä on merkitystä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuuden kannalta. Tutkimus tukee Leahmanin ajatusta siitä, että kirjoittaja/opettajalla voidaan ajatella olevan kyky nivoa toisiinsa teoria, tutkimus ja käytännön tasot.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä
Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017) -
Tunnetason turvallisuus kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa
Järvinen, Juuli (2023)Sivututkielmani käsittelee tunnetason turvallisuuden merkitystä kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tunnetason turvallisuutta voidaan useiden tutkimusten ja teorioiden perusteella pitää merkittävänä tekijänä ... -
Opettaja äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneilla : pedagoginen toiminta eritasoisten lukijoiden arvioimana
Kulju, Pirjo; Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Alakoululainen kirjoittajana - kokemuksia luokkahuoneesta
Rintelä, Leena (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.