Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLauk, Epp
dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorPaajanen, Olli
dc.date.accessioned2016-12-16T08:59:31Z
dc.date.available2016-12-16T08:59:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644625
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52384
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa käytetään ja miten sosiaalisen median kautta hankitun käyttäjien tuottaman sisällön todenmukaisuus varmistetaan ulkomaan kriisiuutisoinnissa suomalaisessa valtamediassa. Tätä tarkasteltiin tutkimalla Helsingin Sanomien ja Yleisradion ulkomaantoimitusten sosiaalisen median käyttöä Ukrainan kriisissä. Tutkimuksessa analysoitiin Helsingin Sanomien ja Ylen vuosina 2013–2015 julkaisemia Ukraina-aiheisia uutisartikkeleita, joissa oli käytetty sosiaalista mediaa ja haastateltiin Ukraina-uutisoinnin avainhenkilöitä molemmista toimituksista. Artikkeleille tehtiin määrällinen sisällön erittely ja haastatteluaineistolle laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisella medialla on tärkeä rooli suomalaisessa ulkomaan kriisiuutisoinnissa. Some oli erityisen tärkeä journalistien taustatyössä. Taustatietojen hankkimiseen käytettiin varsin monenlaisia lähteitä. Tosin esimerkiksi silminnäkijälähteiden käyttö oli vähäistä. Jutuissa sosiaalisen median käyttö näkyy lähinnä virallisten ja vallakkaiden lähteiden tuottaman sosiaalisen median sisällön siteeraamisena, vaikka somen kautta hankittuja kuvia ja videoitakin käytettiin. Tärkeimpiä kanavia olivat selvästi Twitter, Facebook ja Youtube. Tiedon varmistus-tekniikoita oli käytössä, mutta järjestelmällisyyttä, linjauksia ja koulutusta kaivattiin lisää. Tutkimustulosten valossa on selvää, että sosiaalinen media on tärkeä työkalu myös kriisin keskellä toimiville ulkomaantoimittajille. Sen käyttöä kuitenkin rajoittavat varsinkin järjestelmällisyyden ja linjausten, mutta myös osaamisen ja koulutuksen puute.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherYleisradio
dc.subject.otherHelsingin Sanomat
dc.titleVinkkejä, vedätystä ja venäläisiä sotilaita : sosiaalisen median käyttö Ukrainan konfliktiuutisoinnissa Ylen ja Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksissa
dc.title.alternativeSosiaalisen median käyttö Ukrainan konfliktiuutisoinnissa Ylen ja Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612165124
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.date.updated2016-12-16T08:59:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoulkomaat
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysolähdeaineisto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot