Lapsen toisen äidinkielen tukeminen kotona ja päivähoidossa
Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen toisen äidinkielen tukemisen tapoja kotona ja päivähoidossa vanhempien näkökulmasta. Aiheen valintaan johti viime vuosien lisääntyneestä maahanmuutosta seurannut väestön kielellinen ja kulttuurinen monimuotoistuminen sekä henkilökohtainen kiinnostus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Informantteina toimivat kaksikielisten lasten vanhemmat, tarkemmin sanottuna heidän äitinsä. Haastattelut toteutettiin osittain perheiden kotona Jyväseudulla ja osittain yliopiston tiloissa.
Tutkimustulosten perusteella vanhemmat käyttävät monipuolisesti erilaisia tukemisen tapoja lapsen toisen äidinkielen kehityksen tukemiseksi. Toiminta painottuu pääasiassa kotikontekstiin sekä muihin kielellisiin ympäristöihin, joihin vanhemmat ovat tarkoituksellisesti hakeutuneet vahvistaakseen vähemmistökielen asemaa. Päivähoidon osuus tuen tarjoamisessa jäi varsin vähäiseksi.
Osaltaan tukeen liittyvä epätasapaino kodin ja päivähoidon välillä selittyy päivähoidon ryhmien kielellisellä monimuotoisuudella sekä rajallisilla resursseilla. Tämä toimintamalli pohjautuu myös virallisten asiakirjojen, kuten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) linjaukseen siitä, että vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa lapsen toisen äidinkielen tukemisessa. Kuitenkin, jotta lapsen kaksikielisyys ja -kulttuurisuus kehittyisivät parhaalla mahdollisella tavalla, olisi tuen ulotuttava lapsen kaikkiin elinympäristöihin, myös päivähoitoon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen hyvinvointia edistävä arki päivähoidossa
Paananen, Sari (2006) -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Ongelmista oppimiseen : toisen aloittamat korjausjaksot kakkoskielisessä keskustelussa
Lilja, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen
Sajavaara, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2006)Valtaosa vieraan kielen aikuisopiskelijoista on hyvin tietoisia siitä, että äidinkieli kummittelee tavalla tai toisella, joskus enemmän, joskus vähemmän, opittavan kielen tuottamisessa ja tuotoksissa. Aika merkillisenä ... -
Äidinkielellä toteutettavan tuokion merkitys lapselle kielikylpyopetuksessa : fenomenografinen tutkimus päiväkodin kasvatushenkilöstön käsityksistä
Jokela, Rita (2019)Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli selvittää kielikylpyopetuksen parissa työskentelevän kasvatushenkilöstön näkemyksiä äidinkielellä toteutettavan tuokion merkityksestä lapselle. Aineistoni koostuu seitsemän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.