"Hiljainen enemmistö" : tutkimus yhteisöllisyydestä Ylilaudan keskustelualueella
Virtuaalietnografisen tutkimukseni tarkoitus on selvittää, miten Ylilauta-kuvafoorumin Maahanmuutto ja monikulttuuri
-keskustelualueen käyttäjät luovat yhteisöllisyyttä vertaistietoa ja -tukea jakamalla. Tutkimani keskustelualueen yleisimpiä
lankoja eli keskustelunaiheita ovat turvapaikanhakijat ja islam. Ylilaudasta vastaavaa virtuaalietnografista tutkimusta ei ole
tehty, joten tutkielma tarjoaa hyvin tietoa Maahanmuutto ja monikulttuuri -keskustelualueesta Ylilaudalla.
Maahanmuutto ja monikulttuuri -keskustelualue on sekä aineistoni että tutkimukseni kenttä. Seurasin keskustelualuetta lähes
päivittäin keväällä 2016, ja analysoin käyttäjien jakamaa sisältöä kvalitatiivisen sisällönanalyysin ja kriittisen
diskurssianalyysin avulla. Valitsin tutkittavakseni sellaisia keskustelualueen lankoja, joissa oli ja joille tuli aktiivisesti uutta
sisältöä tekstein ja kuvin. Tarkastelin käyttäjien eli nyymien kirjoitustyyliä, muun sisällön kuten internetlinkkien jakamista
ja tietenkin mielipiteitä, jotka antoivat minulle arvokasta tietoa nyymien kokemusmaailmoista.
Suurin osa kirjoituksista oli rasistisia ja vihamielisiä. Lankojen otsikot olivat välillä hyvin räikeitä, isoin kirjaimin
kirjoitettua rasistipropagandaa. Silti kuitenkin viesteiltään runsaimmat langat olivat selkeästi kirjoitettuja ja sävyiltään
ainakin näennäisesti neutraalimpia. Vertaistukea ja -tietoa tarjottiin eniten sellaisissa langoissa, joissa käyttäjät jakoivat
jotain itsestään. Selkeintä vertaistuki oli tapauksissa, joissa esimerkiksi islamin leviämisestä huolestunut nyymi kysyy
vertaisiltaan mielipidettä.
Tutkimukseni osoittaa ennen kaikkea sen, miten vertaistuki inhimillisyyden muotona on näkyvää jopa Maahanmuutto ja
monikulttuuri -keskustelualueen kaltaisessa rasistisessa kontekstissa. Toisaalta tutkimuksestani käy ilmi myös se, miten
keskustelualueen käyttäjien konsensus vaientaa tehokkaasti toisinajattelijat eli tässä tapauksessa rasismin kritisoijat. Virtuaalietnografisen tutkimukseni tarkoitus on selvittää, miten Ylilauta-kuvafoorumin
Maahanmuutto ja monikulttuuri -keskustelualueen käyttäjät luovat yhteisöllisyyttä vertaistietoa ja
-tukea jakamalla. Tutkimani keskustelualueen yleisimpiä lankoja eli keskustelunaiheita ovat
turvapaikanhakijat ja islam. Ylilaudasta vastaavaa virtuaalietnografista tutkimusta ei ole tehty, joten
tutkielma tarjoaa hyvin tietoa Maahanmuutto ja monikulttuuri -keskustelualueesta Ylilaudalla.
...
Muu nimeke
Tutkimus yhteisöllisyydestä Ylilaudan keskustelualueellaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29051]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Mitä on sosiaalisen median sosiaalisuus?
Jäkälä, Mikko; Pekkola, Samuli (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta, 2011)Sosiaalisen median sosiaalisuutta tarkasteltaessa on perusteltua kysyä, onko sosiaalisen median käyttäjä aina sosiaalinen. Millaiseen sosiaalisuuteen sosiaalisen median sovellukset kannustavat? -
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite
Nihtilä, Pauliina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja ... -
Game of Thrones -pelin Let's Play -videot ja populaarikulttuurin vastaanotto esityksenä
Koskimaa, Raine (Lähikuva-yhdistys, 2019)Suositun Valtaistuinpeli (Game of Thrones) -tv-sarjan myötä George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -kirjasarjaan perustuvasta transmediauniversumista on tullut ilmiö, jolla on faneja huomattavasti laajemmin kuin vain ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.