Lapsuudessa koettu eriarvoisuus : rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua
TIIVISTELMÄ
Harju, Kaisa. 2016. Lapsuudessa koettu eriarvoisuus: rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 105 sivua.
Tutkimuksen aihe oli lapsuudessa koettu eriarvoisuus. Tavoitteena oli selvittää kirjoitelmien kautta, mitä eriarvoisuus lapsuudessa on, mistä oman eriarvoisuuden nähtiin johtuvan ja miten eriarvoisuuden kokemus rakentui aineiston tarinoissa. Eriarvoisuus määrittyi tasa-arvon vastakohdaksi ja sitä lähestyttiin henkilökohtaisena lapsuuden kokemuksena. Lapsuus nähtiin muistoista rakentuvana, aikuisuudessa läsnä olevana.
Tutkimuksen aineisto muodostui 13 aikuisen informantin tuottamista kertomuksista. Aineisto kerättiin pääsääntöisesti sähköisesti levitetyllä kirjoitelma-kutsulla. Tutkimuksen narratiivista aineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin keinoin. Narratiivisuus liittyi tutkimuksen tiedonkäsitykseen ja aineiston muotoon, mutta analyysin kohteena oli tarinoiden sisältö.
Tutkimuksen tarinoissa lapsuudessa koettu eriarvoisuus näyttäytyi rajoitettuna toimijuutena: ulkopuolisen positiona ja osallistumiskynnyksinä. Tarinoissa yksilö oli eriarvoinen henkilönä ja toimijana. Eriarvoisuuden nähtiin johtuvan minuuteen ja resursseihin liittyvistä tekijöistä. Tarinoissa minuus ja resurssit muodostivat lapsen voimavaroja kuvaavan toimintapotentiaalin.
Näyttäisi siltä, että yksilön toimintapotentiaali punnitaan kulttuuriin kytkeytyvissä kategorisoinneissa ja eronteoissa. Eriarvoisuuden yhteydessä erot muodostuvat poissulkeviksi. Tarinoissa eriarvoisuutta tuottavista mekanismeista korostuivat ulossulkeminen ja hierarkisointi. Tutkimus lisäsi tietoisuutta erilaisuuksien ja eriarvoisuuksien hienosyisestä rakentumisesta lapsuudessa sekä lasten maailmassa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Riittävät tukitoimet lisäävät rikostaustaisten naisten mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan
Salovaara, Ulla (Sosiaalityön tutkimuksen seura; Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2020) -
Mitä siihen vielä vaaditaan? : pro gradu -tutkielma neljän nuoren somalinaisen kokemasta toiseudesta suomalaisessa yhteiskunnassa
Östergård, Nina (2016)TIIVISTELMÄ MITÄ SIIHEN VIELÄ VAADITAAN? Pro gradu -tutkielma neljän nuoren somalinaisen kokemasta toiseudesta suomalaisessa yhteiskunnassa Nina Östergård Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Sosiaalityön pro gradu ... -
Lapsi ja vanhempien ero : lapsuudessa koetun vanhempien eron vaikutukset elämään
Järvelä, Sanna (2020)Kirjallisuuteen perustuvassa kandidaatin tutkielmassa tutkimustehtävänä oli selvittää ja kuvata lapsuudessa koetun vanhempien eron vaikutuksia elämään. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2020. Mukaan valikoitui 8 tutkimusta, ... -
Lapsuusikä ja ikä lapsuudessa : tutkimus 6-12-vuotiaiden sosiokulttuurisesta ikätiedosta
Lallukka, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, 2003)Viime aikoina on keskusteltu huolestuneeseen sävyyn siitä, että lapset eivät enää "osaa" olla lapsia, vaan heillä on kiire nuoruuteen ja aikuisuuteen liian varhain. Kirsi Lallukan väitöstutkimuksessa enemmistö alle ... -
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa
Rämö, Tuija; Koponen, Tuire; Määttä, Sira; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Matematiikan oppimisvaikeutta on tutkittu huomattavasti lukivaikeutta vähemmän, ja aikaisempi tutkimus on keskittynyt pääasiassa lapsiin ja nuoriin. Tutkittua tietoa matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuudesta aikuisikään ...