"Lapsen etu on oikeus varhaiskasvatukseen" : lapsen etu ja lapsivaikutusten arviointi osana uudistamistyöryhmän työtä
Pro gradu – tutkielmamme on aineistolähtöinen tutkimus uuden varhaiskasvatuslain uudistamisprosessista. Tutkimuksen lähtökohtana ovat lapsen etu, lapsivaikutusten arviointi ja lainvalmistelu asiantuntijatyönä. Tutkimuksemme tehtävänä on selvittää, miten uuden varhaiskasvatuslain lainvalmisteluprosessissa asiantuntijat määrittelevät lapsen etua. Tavoitteenamme on saavuttaa ymmärrys siitä, kuinka ja mistä eri näkökulmista asiantuntijat lähestyivät lapsen edun käsitettä ja kuinka he kokevat sen toteutuneen työryhmän työskentelyssä. Varhaiskasvatuslain valmistelu on laajimmin lapsiväestöön kohdistuva uudistustyö, joten toisena mielenkiintoisena aihepiirinä herää kysymys siitä, miten lapsivaikutusten arviointi näkyy lainvalmistelun asiantuntijatyössä. Näiden lisäksi olemme kiinnostuneita myös siitä, miten uudistamistyöryhmän asiantuntijat kuvaavat ja arvioivat työskentelyään. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenen lainvalmistelussa mukana olleen asiantuntijan haastattelusta. Aineisto on kerätty kevään 2015 aikana. Tausta-aineistona käytämme hallituksen esitystä uudeksi varhaiskasvatuslaiksi ja varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön uudistamistyöryhmän tuottamaa raporttia Kohti varhaiskasvatuslakia. Aineiston analyysi on toteutettu Grounded Theory–menettelytapaa mukaillen.
Olemme jäsennelleet tutkimustulokset kolmen pääkategorian alle, joita ovat asiantuntijatyö lainvalmistelussa, lapsen etu ja lapsivaikutusten arviointi. Asiantuntijatyö lainvalmistelussa kategoria koostuu työryhmän kokoonpanosta, työryhmän jäsenten tavoitteista sekä työryhmän työskentelystä. Näitä kaikkia osa-alueita yhdistää työryhmän jäsenten ristiriitaisuus ja näkemyserot. Asiantuntijat määrittelevät lapsen edun käsitettä eri tavoin, joten käsitteen määrittelyssä vallitsee myös erimielisyyksiä. Lapsen edun yksiselitteinen määritteleminen osoittautuu aineistomme perusteella mahdottomaksi. Asiantuntijat nostavat lapsen edun kannalta keskeisiksi asioiksi subjektiivisen päivähoito-oikeuden ja varhaiskasvatuksen ryhmäkoot. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden säilymisen koetaan olevan keskeinen osa lapsen etua, jonka lisäksi pienten ryhmäkokojen nähdään turvaavan sitä parhaiten. Merkittäviksi puheenaiheiksi lapsen etua ajatellen nousevat myös profession määrittely, educare–malli ja varhaiskasvatuksen resursointi. Lapsivaikutusten arvioinnin osalta tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että käsite koetaan varsin vieraana lainvalmistelijoiden keskuudessa. Tutkimuksen tulokset lisäksi osoittavat, että lapsivaikutusten arviointia ei juuri toteutettu uudistamistyöryhmän toimesta, vaikka sen tärkeys tunnustetaan asiantuntijoiden keskuudessa.
...
Muu nimeke
Lapsen etu ja lapsivaikutusten arviointi osana uudistamistyöryhmän työtäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lainsäädännön arviointineuvosto : lainvalmistelun vaikutusarviointia
Hyytinen, Ari; Moisio, Antti (Kansantaloudellinen yhdistys, 2017) -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ... -
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti
Heiskanen, Noora; Viitala, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2021)Lapsella on oikeus saada tarvitsemansa tuki varhaiskasvatuksessa. Tuki voi koostua pedagogisista ja resursseihin liittyvistä rakenteellisista ratkaisuista sekä sisältää yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. ... -
Kiista luonnonsuojelusta : oikeuttamisen maailmat ja valtapositiot luonnonsuojelulain uudistuksessa
Collin, Annika (2024)Luonnon itseisarvon ja luonnon hyödyntämisen välillä on ristiriita: luonnon kantokyky on ylittynyt ja samalla luontoa hyödynnetään ihmisen elintason turvaamiselle. Sääntely on yksi keino vaikuttaa asenteisiin. Tämän vuoksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.