Corporate venture capital in Finland
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Pro gradu tutkimuksessa tutkitaan yritysten pääomasijoittamista (eng. Corporate Ventu- re capital) Suomessa. Yritysten pääomasijoittamisella tarkoitetaan yritysten (muiden kuin pääomasijoitusyhtiöiden) harjoittamaa pääomasijoitusta muihin kuin pörssissä noteerattuihin yrityksiin (erityisesti uusiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin). Tutkimuksen ta- voitteena on selvittää yritysten pääomasijoittamisen tilaa Suomessa, sekä pohtia mitä se voisi olla tulevaisuudessa ja kuinka siihen päästäisiin. Tutkimus on tehty laadullisin menetelmin haastatteluiden avulla. Haastateltavat ovat pääosin yrittäjiä, joilla on kokemusta yritysten harjoittamasta pääomasijoittamisesta. Analyysi on suoritettu tulkitsevana analyysinä, jossa ollaan eksploratiivisesti ja futuristisesti tulkittu tutkittavaa aihetta ja kehittää suuntaviivoja tuleville tutkimuksille kyseisestä aiheesta. Tulokset osoittavat, että Suomessa yritysten pääomasijoittaminen on edelleen melko vähän tunnettu rahoi- tusmuoto, jota yrittäjät eivät tunne eikä isot yritykset juurikaan käytä. Yritysten harjoittaman pääomasijoitustoiminnan suosio on kuitenkin kasvussa, kun yhä useampi pörssiyritys on alkanut harjoittaa pääomasijoitustoimintaa pääosin yrityshautomoiden avulla. Jotta voisimme saavuttaa enemmän menestystä yritysten pääomasijoitustoiminnan avulla, tulemme Suomessa tarvitsemaan niin kulttuurillista muutosta yrityksissä, kuin kansainvälisempiä työkaluja onnistuaksemme paremmin sijoituksissamme. Kaiken kaikkiaan yritysten pääomasijoittaminen kuitenkin nähdään hyvänä työkaluna isoille yrityk- sille, joiden nykyinen ydinliiketoiminta on vaarassa esimerkiksi digitalisaation seurauk- sena ja sen avulla he pystyvät ulkoistamaan innovaatiota sekä hakemaan uutta kasvua. Yrittäjät puolestaan näkevät toiminnassa mahdollisuuden parantaa exit mahdollisuuksia sekä parantaa uusien yritysten ja isojen yritysten yhteistyötä, jolla olisi molemminpuoleisia hyötyjä niin yrittäjälle, kuin sijoittavalle yritykselle.
...
This study aims to examine corporate venture capital (CVC) in Finland. In corporate venture capital, nonfinancial corporations have organized efforts to make private equity based investment in new firms (especially startups). The goal of the study is to examine what is the current state of CVC in Finland, how to develop CVC in Finland, discuss the opportunity and vision the future of CVC in Finland. The study has been conducted us- ing quantitative methods by interviewing venture capitalists, entrepreneurs, angel investors and academics in Finland which have experience and knowledge of CVC in Finland. The interpretive analysis offers an exploratory method to examine CVC in Finland. The results indicate that CVC in Finland is still a young industry and not well known. Entrepreneurs are not aware of CVC as an alternative and large companies seem to not use this tool. The interest towards CVC still seems to be increasing as more and more large companies have started practicing some forms of CVC. If we want to succeed in CVC in Finland, we will need cultural changes, new instruments and international knowledge and experience to help us kick start and succeed in the industry. Overall CVC is seen as a potential tool especially for large companies which core business in is danger for example due to technological change or digitalization. Ideally these large companies could use CVC as a tool to outsource innovation and look for new business opportunities. Entrepreneurs on the other hand see CVC as a way to improve exit possibilities and cooperate with large companies. In this way CVC can help both large companies as well as the local entrepreneurial ecosystem as a whole.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalaisten asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmäärityksestä ja rahoituskelpoisuudesta
Laaksonen, Samuli (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmääritykseen liittyen sekä näkemyksiä startup-yrityksistä sijoituskohteina pääosin sijoittajan näkökulmasta. Startup- ... -
Päätöksenteko alkuvaiheen startup-yrityksessä : etnografinen tutkimus
Ventilä, Eveliina (2019)Tämän Pro Gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää: minkälaisia päätöksiä alkuvaiheen startup-yritys joutuu tekemään? Startup-yritykset ovat tärkeä osa yhteiskunnan kehittymisen kannalta, koska ne tarjoavat ja etsivät ... -
Venture Capital Guiding Technology Startups
Luostarinen, Mikael (2024)Pääomasijoitusten merkitys startup-yrityksille on ollut ilmeinen jo pitkään. Viime vuosina teknologinen toimintaympäristö on kehittynyt nopeasti, ja riskipääoman merkitys on yhä tärkeämpi. Tässä tutkielmassa käsitellään, ... -
Organizational culture in Finnish startups and growth companies : a leadership perspective
Mäkiö, Sanna (2019)Organizational culture is an integral part of every organization and has far-reaching influence on how businesses work. The organizational culture of startups and growth companies has been gaining more and more attention ... -
Software Startup Education : Gamifying Growth Hacking
Kemell, Kai-Kristian; Feshchenko, Polina; Himmanen, Joonas; Hossain, Abrar; Jameel, Furqan; Puca, Raffaele Luigi; Vitikainen, Teemu; Kultanen, Joni; Risku, Juhani; Impiö, Johannes; Sorvisto, Anssi; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)Marketing is a vital activity for software startups as they seek high growth. A specific type of digital marketing, growth hacking, in particular has attracted a lot of attention in software startups. Growth hacking is ...