Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOjala, Arto
dc.contributor.authorHeinua, Petri
dc.date.accessioned2016-10-26T07:09:03Z
dc.date.available2016-10-26T07:09:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575977
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51684
dc.description.abstractTuoteversiointi on tehokas keino yritysten työkalupakissa niiden kilpaillessa asiakkaista ja markkinaosuuksista. Versioinnilla asiakkaat voidaan jakaa joko maksukyvyn tai eriävien tarpeiden mukaan valitsemaan itselleen sopivin tuote. Perinteisiin ohjelmistotuotteisiin nähden SaaS, eli verkon yli palveluna tarjottava ohjelmisto, mahdollistaa uudenkaltaiset hinnoittelun ja myynnin mallit ja sen on luvattu tarjoavan skaalaetuja ja helpompaa käyttöönottoa. Multitenantissa SaaS –arkkitehtuurissa yksi sovellusinstanssi palvelee monia asiakkaita siten että asiakkaan käyttökokemus vastaa oman sovelluksen käyttöä ja asiakkaan datat on eriytetty muiden asiakkaiden datasta. Multitenantin arkkitehtuurin mahdollistamalla pienemmällä resurssien kulutuksella ja nopealla käyttöönotolla myös pienempien asiakkaiden palveleminen kustannustehokkaasti on mahdollista. Versioinnin toteuttaminen multitenantin SaaS-arkkitehtuurin yhteydessä on haastava ja uusi ongelma, johon ei ole helppoa ratkaisua. Tässä monitapaustutkimuksena toteutettavassa tutkielmassa tutustutaan neljän eri yrityksen tuotteisiin ja selvitetään miten kyseiset yritykset ovat ratkaisseet tämän ongelman. Tulosten perusteella näyttää siltä että versiointia käytetään yleisimmin erikokoisten asiakkaiden tavoittamiseen. Asiakas- tai toimialakohtaisten versioiden ongelmana voi olla koodin sirpaloituminen ja tästä johtuen koodi tuodaan usein osaksi päätuotetta ja toimiala- ja asiakaskohtaiset ominaisuudet ovat saman tuotteen ajonaikaisesti konfiguroitavia ominaisuuksia.fi
dc.description.abstractProduct versioning is an efficient tool for companies when fighting for customers and market shares. With versioning, the customers can be segmented by their ability to pay or their individual needs to choose the version they see most fit for their purpose. Compared to traditional software products, SaaS (Software-as-a-Service) enables new models of pricing and sales and promises benefits of scale and easier deployment. In a multi-tenant SaaS architecture one application instance serves several customers while allowing a user experience similar to customers’ own software and separating the data of different customers. Multi-tenant architecture, by enabling smaller resource usage and efficient deployment, makes serving smaller customers possible and cost- efficient. Product versioning in the context of the multi-tenant SaaS architecture is a challenging and new problem with no easy solution. This multiple case study introduces products from four different companies and finds out how these companies have solved this problem. Based on the results it seems like the most common use of versioning is to target customers of different sizes. The problem of customer- and industry specific versions can be code fragmentation and because of this the code is often merged to the base product and customer- and industry specific features are often taken into use with runtime configurations.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherversiointi
dc.subject.othertuotedifferointi
dc.titleTuoteversiointi osana SaaS -palvelun hinnoittelustrategiaa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610264449
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.date.updated2016-10-26T07:09:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoSaaS
dc.subject.ysohinnoittelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot