Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
Tutkimuksessa selvitetään opettajan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksiä oppilaan pedagogiseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä opettajan vuorovaikutuksella ja viestinnällä on oppilaiden kokemaan luokan ilmapiirin, opetusmetelmiin sekä opetuksen innostavuuteen. Näitä teemoja pohditaan oppilaiden vastausten lisäksi tutkijoiden havaintoihin perustuvasta näkökulmasta.
Tutkimuskysymyksiin vastataan kirjallisuuskatsauksella sekä empiirisellä osalla, joka on toteutettu oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella sekä videoiden kolmen eri opettajan oppitunteja. Tutkimuksessa kyselylomakevastaukset toimivat pääaineistona, jota verrataan videotallenteista tehtyihin havaintoihin. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Aineistossa kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä kolmen eri keskisuomalaisen koulun kolme eri luokkaa, joissa oli yhteensä 106 oppilasta. Tutkimuksemme on laadullinen sisältäen myös piirteitä määrällisestä tutkimuksesta. Valitsimme aineiston analyysimenetelmäksi luokkahuonevuorovaikutuksen analyysiprosessin sekä tapaustutkimuksen.
Tutkimuksessa ilmeni vuorovaikutuksen olevan avainasemassa pedagogista hyvinvointia rakennettaessa, mutta pedagogiikka ei ole ainut oppilaiden hyvinvointiin vaikuttava seikka koulukontekstissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietokonevälitteisen vuorovaikutuksen tutkimus : nonverbaalisen viestinnän ja anonymiteetin tarkastelua
Krapu, Marko; Louramo, Kaisa (2003) -
Korona-ajan etätyössä esiin nousevat viestinnän ja vuorovaikutuksen ilmiöt LinkedInissä tarkasteltuna
Uotila, Saku (2020)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaiset viestinnän ja vuorovaikutuksen ilmiöt ovat nousseet esiin etätyössä verkkoyhteisöpalvelu LinkedInissä tarkasteltuna COVID-19 -viruksen aiheuttaman ... -
Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys milleniaalityöntekijöiden organisaatioon kiinnittymisessä
Vilokkinen, Saara (2020)Tämän maisterintutkielman tutkimustehtävänä oli ymmärtää ja kuvata tietotyötä tekevien milleniaalityöntekijöiden eli vuosina 1982-1995 syntyneiden käsityksiä ja kokemuksia siitä, miten työyhteisössä tapahtuva viestintä ja ... -
Twitter : viestinnän vai vuorovaikutuksen alusta?
Sivunen, Anu (Prologos ry, 2018) -
Opettajan sanallisen ja sanattoman viestinnän merkitys kuudesluokkalaisten oppimiselle koululiikunnassa
Forsberg, Erika; Matilainen, Irina (2011)