Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorSonninen, Veera
dc.contributor.authorKosola, Kaisa
dc.date.accessioned2016-10-17T11:20:51Z
dc.date.available2016-10-17T11:20:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575490
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51636
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitetään opettajan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksiä oppilaan pedagogiseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä opettajan vuorovaikutuksella ja viestinnällä on oppilaiden kokemaan luokan ilmapiirin, opetusmetelmiin sekä opetuksen innostavuuteen. Näitä teemoja pohditaan oppilaiden vastausten lisäksi tutkijoiden havaintoihin perustuvasta näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiin vastataan kirjallisuuskatsauksella sekä empiirisellä osalla, joka on toteutettu oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella sekä videoiden kolmen eri opettajan oppitunteja. Tutkimuksessa kyselylomakevastaukset toimivat pääaineistona, jota verrataan videotallenteista tehtyihin havaintoihin. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Aineistossa kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä kolmen eri keskisuomalaisen koulun kolme eri luokkaa, joissa oli yhteensä 106 oppilasta. Tutkimuksemme on laadullinen sisältäen myös piirteitä määrällisestä tutkimuksesta. Valitsimme aineiston analyysimenetelmäksi luokkahuonevuorovaikutuksen analyysiprosessin sekä tapaustutkimuksen. Tutkimuksessa ilmeni vuorovaikutuksen olevan avainasemassa pedagogista hyvinvointia rakennettaessa, mutta pedagogiikka ei ole ainut oppilaiden hyvinvointiin vaikuttava seikka koulukontekstissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpedagoginen hyvinvointi
dc.subject.otheropetuksen innostavuus
dc.titlePedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610174376
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-10-17T11:20:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot