Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana
Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten
kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen
työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden hyödyt ja
hyötyjät. Lisäksi selvitettiin opettajien työkokemuksen merkitsevyyttä samanaikaisopettajuuden
toimintamallien kuvailuun ja heidän kokemustensa laatuun.
Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2015-2016 aikana, kun mm. samanaikaisopettajuuteen
ja laaja-alaisen erityisopettajan asiantuntijuuteen kannustavan oppimisen
ja koulunkäynnin kolmiportaisen tuen ohjeistus oli ollut käytössä kouluissa
viiden vuoden ajan.
Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien toivovan ja tarvitsevan
lisää tietoa ja kokemusta samanaikaisopettajuuden toimintamalleista.
Merkittävimmäksi hyödyksi opettajat nimesivät vastuun jakamisen ja vertaistuen
mahdollisuuden sekä oppilaiden yksilöllisemmän opetuksen kahden opettajan
toimiessa opetusryhmässä samanaikaisesti. Määrällisessä tarkastelussa
huomattiin, ettei työvuosien määrällä ollut tässä aineistossa merkittävää vaikutusta
opettajien kokemuksiin samanaikaisopettajuudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
Saloniemi, Mervi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ... -
Oppilaiden tietämys oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoista sekä osallisuus niiden laadintaa käsittelevissä palavereissa
Anttila, Ilona; Noux, Maiju; Vehkakoski, Tanja (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Oppilaiden osallisuus oman oppimisensa suunnittelussa on yksi oppimisen ja koulunkäynnin tuen lähtökohdista. Tästä huolimatta ei ole juurikaan tutkittu, miltä tuen suunnittelu sekä siihen liittyvät palaverit ja asiakirjat ... -
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki tilastojen valossa : tuen tarjonta luokka-asteittain, ikäryhmittäin ja sukupuolen mukaan vuosina 2011–2018
Pulkkinen, Jonna; Kirjavainen, Tanja; Jahnukainen, Markku (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020) -
Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Jahnukainen, Markku; Kontu, Elina; Thuneberg, Helena; Vainikainen, Mari-Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2015)Erityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.