Työn ja ohjauksen merkitys tulevien kielenopettajien identiteetille : aineistolähtöinen näkökulma narratiivien tulkintaan
Authors
Date
2016Tässä tutkielmassa tarkastelen työn merkitystä tulevien kielenopettajien identiteetille; millaisia merkityksiä opettajaopiskelijat antavat opettajan työlle ja millaisen osan he kokevat työn vievän heidän elämässään. Lisäksi selvitän, mistä ja millaista ohjausta opiskelijat ovat saaneet opettajan ammattiin liittyen ja millaista ohjausta he kokevat vielä tarvitsevansa.
Tutkittavina on 27 eri kielten opettajiksi opiskelevaa yliopisto-opiskelijaa. Aineisto on kerätty n. 1-2 sivun mittaisten kirjallisten tuotosten, narratiivien, avulla, jotka tutkittavat kirjoittivat osana opettajan pedagogisia aineopintoja. Tämä aineisto on analysoitu laadullisesti sisällönanalyysin kautta.
Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden työlle antamat merkitykset vaihtelevat kutsumuksesta toimeentulon turvaamiseen ja itsensä kehittämiseen. Lisäksi monet kokevat työn määrittävän pitkälti vapaa-aikaa. Ohjausta opiskelijat ovat saaneet erityisesti läheisiltä ihmisiltä, kun taas aiempien oppilaitosten opinto-ohjausta pidettiin usein puutteellisena. Opiskelijoiden mainitsemat ohjaustarpeet koskevat erityisesti konkreettisia opettamisen työkaluja, tukea uudessa työpaikassa sekä myös apua työn ja muun elämän yhteensovittamiseen.
Tutkimus osoittaa tulevien kielenopettajien ryhmän muodostuvan yksilöistä, joilla on hyvin erilaisia ajatuksia tulevasta työstään. Nämä yksilölliset taustat ja tarpeet tulisi huomioida aktiivisesti sekä opettajankoulutuksessa että myös aiemmin uravalintoja ohjatessa, sillä opiskelijat kokivat, että ohjaus ammattiin ja sen valintaan liittyen oli usein ollut vaillinaista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Narratiivien käyttömahdollisuuksista opinto-ohjauksessa
Tikka, Elina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Urheilumenestyksen merkitys kansalliselle identiteetille globalisaation aikana : tutkimus suomalaisista huippu-urheilun strategioista
Alasentie, Maija (2011)Huippu-urheilu ja kansallinen identiteetti liittyvät läheisesti toisiinsa. Urheilumenestyksellä on kyky nostattaa voimakkaita tunteita katsojissaan ja kansallisvaltio on perinteisesti ollut ihmisille erittäin merkittävä ... -
Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
Marjamaa, Mikko (2018)Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle ... -
Kyllä Karpo tietää : Karpolla on asiaa -sarjan narratiivien kriittinen potentiaali
Tapola, Lauri (2022)Tutkielma on narratiivianalyysi yhteiskuntakriittisestä sekä viihteellisestä Karpolla on asiaa -televisiosarjasta. Sarjaa tarkastellaan sen ideologisen sisällön ja siihen liittyvän kritiikin mahdollisuuden näkökulmasta. ...