University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa

Thumbnail
View/Open
759.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Soppela, Maiju
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia positiiviseen pedagogiikkaan yhdistettäviä ulottuvuuksia alkuopetuksen opettajat hyödyntävät vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, miten myönteistä ilmapiiriä voidaan rakentaa ja millainen merkitys sillä on. Lisäksi selvitettiin, millaiset tekijät mahdollistavat oppilaan kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien huomioimisen koulun arjessa. Tässä tutkimuksessa positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet ilmenevät oppilaiden kuulluksi tulemisena, osallisuuden mahdollistumisena, vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden hyödyntämisenä, palautteen avulla kehittymisenä ja yhdessä tekemisenä. Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla. Havainnointiai-neisto koostui opetuksen havainnoinnista luokkatilanteissa. Teemahaastattelut toteutettiin havainnointien jälkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti. Havainnoinnista saatuja muistiinpanoja käytettiin rikastuttamaan aineistoa. Myönteinen ilmapiiri nähtiin opetuksen ja yhdessäolon pohjana. Opettajan oma asenne ja vaivannäkö olivat avainasemassa myönteisen ilmapiirin luomisessa. Opettajan halu välittää ja kuunnella oppilaitaan vahvisti ymmärtämään oppilaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Oppilaan elämän kokonaisvaltaisempi ymmärtäminen auttoi löytämään oppilaan vahvuuksia laajemmin. Oppilaiden oppimisen näkyväksi tekemisessä hyödynnettiin monipuolista palautteenantoa. ...
Keywords
myönteinen ilmapiiri positiivinen pedagogiikka alkuopetus positiivisuus kuuleminen palaute vahvuudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610074295

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle 

    Talja, Sesse; Heikkinen, Johanna (2022)
    Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena ...
  • Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa 

    Tikkanen, Anne (2017)
    Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ...
  • Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa 

    Yli-Jylhä, Tiia (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ...
  • Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa 

    Toivanen, Virpi (2022)
    Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ...
  • "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa 

    Isopahkala, Heidi (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre