Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViiri, Jouni
dc.contributor.authorVäyrynen, Ville
dc.date.accessioned2016-10-06T15:43:30Z
dc.date.available2016-10-06T15:43:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575521
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51558
dc.description.abstractYmpäristö- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekemässä luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. (ks. Salmio 2006) Dialoginen tutkiva oppiminen on yksi vaihtoehto kehittää luon-nontieteiden opetuksen laatua sekä lisätä oppilaiden mielenkiintoa luonnon-tieteitä kohtaan. Dialoginen tutkiva oppiminen pitää sisällään tutkivan oppi-misen ja dialogisen opettamisen suosituksia. Luonnontieteen tutkijoilla, päät-täjillä ja opetussuunnitelmien tekijöillä on yhtenäinen näkemys siitä, että tut-kivaan oppimisen työtapoja käyttämällä saadaan kehitettyä oppilaiden luon-nontieteellistä ymmärrystä ja taitoja sekä tuetaan oppilaiden mielenkiintoa luonnontieteitä kohtaan. (ks. AAAS 1993; Goodrum ym. 2000; Lewis & Lewis 2008) Tutkivan oppimisen yhtenä puutteena pidetään sosiaalisen näkökannan puuttumista. (Lehesvuori, Ratinen, Kulhomäki, Lappi & Viiri 2011, 141). Dia-loginen opettaminen tuo sosiaalisen näkökannan mukaan opetukseen. Dialogi-seen opettamiseen liittyy aidot, aiheisiin oleellisesti liittyvät kysymykset opet-tajan osalta ja vuorovaikutuksen laatu näiden kysymysten käsittelyssä luok-kayhteisön jäsenten kesken (ks. Lehesvuori 2013, 23; Alexander 2006, 28; Ale-xander 2008, 99. 15). Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden vastavalmistuneen luokanopettajan dialogisen tutkivan oppimisen työtapojen käyttöä opetukses-saan sekä heidän mielipiteitään sen soveltumisesta opetukseen. Tutkimus suo-ritettiin videoimalla molempien opettajien oppitunteja. Lisäksi opettajia haas-tateltiin oppituntien jälkeen. Molemmat opettajat olivat tutustuneet syvällisesti dialogisen tutkivan oppimisen työtapoihin opiskeluaikanaan. Tutkimuksessa selvisi, että vastavalmistuneiden luokanopettajien käyt-tämät työtavat ja viestinnälliset lähestymistavat vastasivat heikosti dialogisen tutkivan oppimisen suosituksia. Opettajankoulutuksen aikana opitut teoreetti-set tiedot dialogisesta tutkivasta oppimisesta eivät siirtyneet vastavalmistu-neiden opettajien opetukseen. Vastavalmistuneiden luokanopettajien mielestä dialoginen tutkiva oppiminen kuitenkin sopii alakoulun ympäristö- ja luon-nontiedon joidenkin sisältöjen opettamiseen. Tämä tutkimus osoitti, että opettajankoulutukseen ja jatkokoulutukseen on panostettava, jotta dialoginen tutkiva oppiminen saadaan opetustavaksi alakoulun ympäristö- ja luonnontiedon opetukseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (96 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdialoginen opettaminen
dc.titleDialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610064289
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-10-06T15:43:30Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysoympäristö- ja luonnontieto
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

No Thumbnail [100%x120]

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright
NoThumbnail