Asiakaslähtöisyys osana onnistunutta IT-projektien projektinhallintaa
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Kandidaatintutkielma perehtyy projektinhallintaan IT-projekteissa asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla asiakaslähtöisyys on osana onnistunutta projektinhallintaa IT-projekteissa. Tutkimuksen alussa käsitellään projektinhallintaa ja sitä, kuinka se määrittelee onnistuneen projektin. Tämän jälkeen tutkielmassa määritellään IT-projektin ja sen projektinhallinnan pääpiirteitä. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöisyyden merkitystä IT-projektien onnistumisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aihetta käsitteleviin artikkeleihin, kirjoihin sekä raportteihin.
Tutkimuksesta käy ilmi, että asiakkaan tulee olla aktiivinen osa projektia heti sen alusta lähtien. Yrityksen ja asiakkaan välisen kommunikoinnin tulee myös olla riittävän hyvällä tasolla. Tällöin asiakkaan tarpeet tulee todennäköisesti paremmin ymmärretyksi ja lopputuloksesta halutunlainen. This Bachelor’s Thesis focuses on customer oriented approach in project man-agement of IT-projects. This study aims to explain the role of customer oriented approach in successful project management. At first, the study defines tradi-tional project management and how it determines project success. After that, IT-project management and its success factors are revealed and customer oriented approach is involved in. The study was executed as a literature review based on scientific articles, books, reports and conference papers about the topic.
The study reveals that a customer must to be an active part and involved in the project from the very beginning of it. Communication channels between the company and the customer must also be at a sufficiently high level. In this case, the customer’s needs are likely to be better understood and the outcome is be-ing what is desired.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
IT-projektien ongelmat julkisella sektorilla
Juntunen, Otto (2018)Tutkimustietoa IT-projektien menestyksestä ja niihin vaikuttavista menestystekijöistä on paljon saatavilla, mutta useat tutkimukset liittyvät tiukasti yksityisen sektorin toimintaan. Kuitenkin julkisen sektorin IT-projektit ... -
Onnistunutta konsultaatiota etsimässä : tutkimus sosiaalityön konsultaatiosta ja konsulteista
Kiiskilä, Taja (2005) -
Kansainvälisesti hajautettujen projektien haasteet ja niiden hallinta
Mäenpää, Sannakaija (2020)Kansainvälisesti hajautetuilla projekteilla on runsaasti hyötyjä erityisesti niiden tuomissa kustannussäästöissä, resurssien laajemmassa hankinnassa ja muuttuvien vaatimusten mukaan joustavuudessa, mutta projektien ... -
ICT projektien ja strategian yhteensovittaminen kunnassa
Rantanen, Kaisa (2021)Kunnilla on suuri merkitys julkisen sektorin sähköistymisessä ja toimintaa pyritään kehittämään erilaisten ICT-projektien avulla. ICT-projektien onnistumiselle tärkeäksi tekijäksi on tunnistettu liiketoiminnan ja IT:n ... -
Ketterän kehityksen projektien tehtävänhallintatyökalun käyttöönotto : tapaustutkimus IT-alan organisaatiossa
Uusitalo, Eliisa (2019)Tehtävänhallinnalla on merkittävä rooli ketterässä projektinhallinnassa. Atlassian Jira on tehtävänhallintatyökalu, jonka tarkoituksena on tehostaa työskentelyä ketterässä projektissa ja parantaa projektin seurattavuutta. ...