Material scaffolding : Supporting the comprehension of migrant cleaners at work
Strömmer, M. (2016). Material scaffolding : Supporting the comprehension of migrant cleaners at work. European Journal of Applied Linguistics, 4(2), 239-274. https://doi.org/10.1515/eujal-2015-0039
Published in
European Journal of Applied LinguisticsAuthors
Date
2016Copyright
© Walter de Gruyter GmbH, 2016. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Linguistic diversity is growing in labour markets throughout Europe, including Finland, where cleaning is the most common job for immigrants. This paper explores material scaffolding provided for second language users in tasks involved in cleaning work. The notion of ‘scaffolding’ refers to temporary and adaptive support, and here the emphasis is especially on ‘material scaffolding’, that is, material artefacts and body movements employed in mentoring. The theoretical framework of the study is van Lier’s (2004) ecological perspective on language learning, and a discourse-ethnographic perspective of nexus analysis (Scollon and Scollon 2004) is adopted to analyse the ethnographic data collected at two work sites. Scaffolding is regarded as a nexus of social practices in which participants, interaction orders and mediational means intersect. The social actions in work encounters are explored to show how space, body movements and material artefacts are employed in work-related communication. The observations on these two work sites suggest that cleaning work can be successfully performed with a beginner’s level in the work language as long as guided support is available, and especially if the multiple material mediational means in the immediate surroundings are utilized in scaffolding.
...
Kielellinen moninaisuus lisääntyy Euroopan työmarkkinoilla, myös
Suomessa, jossa siivous on maahanmuuttajien yleisin työ. Tässä artikkelissa tarkastellaan,
miten toisen kielen käyttäjille tarjotaan materiaalista oikea-aikaista
tukea siivoustyöhön liittyvissä tehtävissä. 'Oikea-aikainen tuki' (scaffolding) tarkoittaa
väliaikaista ja mukautuvaa tukea, ja tässä tutkimuksessa tarkastellaan
erityisesti 'materiaalista oikea-aikaista tukea' eli materiaalisten artefaktien ja kehonkielen
käyttämistä ohjaamisessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä
on van Lierin (2004) ekologinen näkökulma kielenoppimiseen. Etnografista diskurssintutkimuksen
näkökulmaa, neksusanalyysia (Scollon & Scollon 2004),
käytetään kahdessa työkohteessa kerätyn etnografisen aineiston analysoimiseen.
Oikea-aikainen tuki nähdään sosiaalisten käytänteiden verkostona, jossa osallistujat,
vuorovaikutusjärjestykset ja välittyneisyyden keinot (mediational means)
risteävät. Sosiaalista toimintaa työtilanteissa tutkitaan, jotta saadaan selville miten
tilaa, kehon liikkeitä ja materiaalisia artefakteja käytetään työhön liittyvässä
suullisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimukseen osallistuneilla työpaikoilla tehdyt
havainnot viittaavat siihen, että siivoustyössä pystyy suoriutumaan hyvin myös
alkeistason kielitaidolla, jos tukea on saatavilla. Parhaiten ymmärtäminen varmistuu,
jos ympäristössä saatavilla olevia materiaalisia välittäjiä käytetään hyväksi
oikea-aikaisessa tuessa.
...




Publisher
de GruyterISSN Search the Publication Forum
2192-9521Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26124849
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Work-related language learning trajectories of migrant cleaners in Finland
Strömmer, Maiju (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2017)Cleaning is often the survival employment that migrants can get in their new home country. Ideally, the workplace can be a site for integration and language learning. This article explores how two migrants working as ... -
Mahdollisuuksien rajoissa : neksusanalyysi suomen kielen oppimisesta siivoustyössä
Strömmer, Maiju (Kotikielen seura, 2018)Maiju Strömmerin suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 15. joulukuuta 2017. Vastaväittäjänä toimi dosentti Leena Kuure Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Minna Suni. Maiju ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Digital scaffold supporting dialogue and acquisition of academic language related to argumentation during online inquiry
Murphy, Victoria (2016)In the 21st century collaboration and the use of digital environments have been recognised as key areas of classroom ecology. Dialogue in particular has been highlighted as an important part of collaboration in many studies. ... -
Affordances and constraints : Second language learning in cleaning work
Strömmer, Maiju (De Gruyter Mouton, 2016)This paper examines opportunities for language learning in a cleaning job, which is a typical entry-level job for immigrants. An ethnographic case study approach is taken to investigate examples of the conditions that ...