Mikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?
Ahola, S., & Hirvelä, T. (2016). Mikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13.9.2016(Syyskuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/mika-merkitys-osallistujan-taustatekijoilla-on-menestymiseen-kielitestissa/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2016Oppiaine
Soveltava kielitiedeTekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Yleisiin kielitutkintojen kielitesteihin osallistuu vuosittain vajaa 9000 henkilöä eri syiden
vuoksi. Osa heistä suorittaa tutkinnon saadakseen tietoa oman kielitaitonsa tasosta,
mutta suurimmalle osalle osallistujista kielitaitotodistus on merkityksellinen heidän
hakiessaan työ- tai opiskelupaikkaa tai se voi olla ratkaiseva tekijä Suomen
kansalaisuuden saamiseksi. Koska tutkintoon voi osallistua kuka tahansa kielitaidostaan
arviota tarvitseva aikuinen, osallistujien lähtökohdat tutkinnon suorittamiselle ovat varsin
erilaiset. Osallistujilla ei ole yhteistä opiskeluhistoriaa eivätkä heidän taustansa
muutenkaan ole samankaltaisia. Etenkin maahanmuuton näkökulmasta keskeisten
tutkintokielten — suomen ja ruotsin — testeihin osallistujien taustatekijät vaihtelevat, ja
tällä on myös merkitystä tutkinnosta saataviin tuloksiin.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/mika-merkitys-osallistujan-taustatekijoilla-on-menestymiseen-kielitestissa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26210201
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Englannin ja suomen arvioijien käsityksiä ylimmän tason puhumisen osakokeesta
Kekki, Jarkko; Ahola, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Opetushallitus, 2024)Artikkelissa tarkastelemme englannin ja suomen ylimmän tason (YKI 5–6~EVK C1–C2) puhumisen osakoetta ja arvioijien käsityksiä osakokeeseen kuuluvista studiokokeesta ja haastattelusta sekä niissä käytettävistä tehtävätyypeistä. ... -
Kasettimiehen muistelo
Maijanen, Ari (Opetushallitus, 2024) -
”Tämä olikin kiva kokemus – ihan erilainen kuin ajattelin”
Seilonen, Marja (Opetushallitus, 2024)Yleisten kielitutkintojen (YKI) ylimmän tason tutkinnossa haastattelutilanne on osallistujille usein jännittävä. Varsinkaan ensikertalaisena kielitaitotestiin tuleva osallistuja ei haastattelupöydän ääreen astellessaan ... -
Erityisjärjestelyt yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, Sari; Jokela, Elina; Koskinen, Kanerva (Opetushallitus, 2024)Erityisjärjestelyt on tarkoitettu henkilöille, joka eivät voi suorittaa koko tutkintoa tai sen osakokeita samalla tavoin kuin muut tutkintoon osallistuvat. Syy erityisjärjestelyille voi olla esimerkiksi sairaus, vamma, ... -
Yleisten kielitutkintojen tutkintotoimikunnan puheenjohtajan katsaus
Tarnanen, Mirja (Opetushallitus, 2024)Yleisten kielitutkintojen tutkintotoimikunta on elimellinen osa yleisten kielitutkintojen toimintaa, ei vähiten siksi, että sen tehtävistä säädetään yleisiä kielitutkintoja koskevan lain (säädösmuutos 1082/2022) kolmannessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.