Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaine, Timo
dc.contributor.authorJuuti-Suutari, Johanna
dc.date.accessioned2016-09-12T12:14:16Z
dc.date.available2016-09-12T12:14:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1573966
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51321
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää miten oppilaanohjaajat jäsen-tävät omaa työssä jaksamistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen eri oppi-laanohjaajan kokemuksia siitä, mitkä tekijät tukevat heidän työssä jaksamistaan kuin myös siitä, mitkä tekijät he kokevat jaksamisen kannalta kuormittaviksi. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille yksilöiden moninaiset kokemukset työssä jaksamisesta ja näin lisätä tietoisuutta siitä, miten oppilaanohjaajat voisi-vat edistää omaa työssä jaksamistaan. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea yläkoulussa toimivaa oppilaanohjaajaa. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2015 ja ne toteutettiin avoimina haastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenologisen analyysin vaihein. Analyysin tuloksena oppilaanohjaajia yhdistäviä työssä jaksamista tukevia tekijöitä löytyi neljä ja työssä jaksamista kuormittavia tekijöitä kaksi. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista tukevat työn rajaaminen ja työstä irrottautuminen, mielekäs elämä työn ulkopuolella, työyhteisön toimivat suhteet sekä ilo ohjaustyön vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista taas kuormittavat emotionaalisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet sekä roolit oppilaanohjaajan ydintyön lisäksi. Peilattaessa tutkimuksen tuloksia työhyvinvointipääoman käsitteeseen havaittiin, että erityisesti kahden oppilaanohjaajan työssä jaksamista tukeva työn hallinnan tunne rakentuu arvo-ohjautuvalle autonomialle. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista voitaisiin tukea työnohjauksella sekä sisällyttämällä reflektio- ja elämänhallinnan taitojen kehittämistä täydennyskoulutuksiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppilaanohjaajat
dc.titleOppilaanohjaajan työssä jaksaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609124077
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2016-09-12T12:14:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojaksaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot