Oppilaanohjaajan työssä jaksaminen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää miten oppilaanohjaajat jäsen-tävät omaa työssä jaksamistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kolmen eri oppi-laanohjaajan kokemuksia siitä, mitkä tekijät tukevat heidän työssä jaksamistaan kuin myös siitä, mitkä tekijät he kokevat jaksamisen kannalta kuormittaviksi. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille yksilöiden moninaiset kokemukset työssä jaksamisesta ja näin lisätä tietoisuutta siitä, miten oppilaanohjaajat voisi-vat edistää omaa työssä jaksamistaan.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea yläkoulussa toimivaa oppilaanohjaajaa. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2015 ja ne toteutettiin avoimina haastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenologisen analyysin vaihein. Analyysin tuloksena oppilaanohjaajia yhdistäviä työssä jaksamista tukevia tekijöitä löytyi neljä ja työssä jaksamista kuormittavia tekijöitä kaksi.
Oppilaanohjaajien työssä jaksamista tukevat työn rajaaminen ja työstä irrottautuminen, mielekäs elämä työn ulkopuolella, työyhteisön toimivat suhteet sekä ilo ohjaustyön vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista taas kuormittavat emotionaalisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet sekä roolit oppilaanohjaajan ydintyön lisäksi. Peilattaessa tutkimuksen tuloksia työhyvinvointipääoman käsitteeseen havaittiin, että erityisesti kahden oppilaanohjaajan työssä jaksamista tukeva työn hallinnan tunne rakentuu arvo-ohjautuvalle autonomialle. Oppilaanohjaajien työssä jaksamista voitaisiin tukea työnohjauksella sekä sisällyttämällä reflektio- ja elämänhallinnan taitojen kehittämistä täydennyskoulutuksiin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
Uusitalo, Janina (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ... -
Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työnohjaus työssä jaksamista edistävänä tekijänä
Korpela, Milla (2021)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka merkityksellistä työnohjaus on lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamiselle. Tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työssä ... -
Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi työn kuormittavuuden ja työssä jaksamisen näkökulmasta
Sievänen, Elina (2021)Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tutkia sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työn kuormittavuuden ja työssä jaksamisen näkökulmasta. Tutkielmani on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelen yhteensä 18 ... -
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009)