Digitaalisten osaamismerkkien käyttöönoton kannattavuuden tutkiminen toisen asteen ammatillisessa opetuksessa
Digitaaliset osaamismerkit ovat tulleet yleiseen tietoisuuteen osaamisen tunnustamisen välineenä. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa tätä uutta menetelmää ei ole vielä yleisesti käytetty. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten osaamismerkkien käyttöönotolla saatavien hyötyjen ja niihin tehtävän työn määrää. Tämä tutkielma sisältää kaksi erillistä tutkimusta, joiden tulokset yhdistetään tutkimuskysymyksien vastuksien saamiseksi. Määrällinen, kyselyllä toteutettava tutkimus keskittyy opiskelijoiden digitaalisia osaamismerkkejä koskevien ennakkokäsityksien kartoittamiseen. Laadullinen tutkimus käsittelee digitaalisten osaamismerkkien kriteerien suunnittelua ja siinä esiin tulevia asioita. Tutkimuksia yhdistettäessä verrataan opiskelijoiden ennakkokäsityksiä ja digitaalisten osaamismerkkien käyttöönoton vaatimaa työmäärää. Digital badges have become a subject of common knowledge as a tool of recognizing know-how. This new method hasn't been commonly used in vocational education. The benefits of implementation of digital badges and the amount of work done for them are studied in this research. This study consists of two separate researches, the results of which are combined in order to achieve answers to research questions. The quantitative research that is conducted as a survey, concentrates in finding out the presuppositions of students regarding digital badges. The qualitative research covers the planning of the criteria of digital badges and the issues occurring during it. In combining the researches the presuppositions of students are compared with the amount of work required in implementing digital badges.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten osaamismerkkien käyttöönotto korkeakoulussa
Seilonen, Leena (2017)Tämä pro-gradu -tutkielma käsittelee digitaalisten Open Badge - osaamismerkkien käyttöönottoa korkeakoulun opettajien verkkopedagogisia taitoja kehittävässä eTUBE-täydennyskoulutuksessa. Käyttöönoton ohella selvitetään ... -
Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
Toivola, Pekka; Simonen, Kari-Jussi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, ... -
Sulautettujen järjestelmien hyödyntäminen toisen asteen ammatillisessa opetuksessa
Salo, Jarmo (2017)Tässä Pro gradu -tutkielmassa paneudutaan sulautettujen järjestelmien hyödyntämiseen toisen asteen opetuksessa Tieto- ja tietoliikennetekniikan opetussuunnitelmassa. Tutkielmassa tutkitaan LEGO Mindstorms -, Arduino UNO - ... -
Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
Öhman, Anne (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. ... -
Aikuisten opiskelumahdollisuudet ja järjestäjäverkko toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Raivola, Reijo; Heikkinen, Anja; Kauppi, Antti; Nuotio, Pirjo; Oulasvirta, Lasse; Rinne, Risto; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.